초록 close

최근 철인 3종 선수가 소속팀에서 상습적 폭행을 당하여 스스로 생을 마감한 사건으로 스포츠계 인권침해 문제가 다시금 국민의 공분을 사고 있다. 피해 선수는 관련 협회 및 단체, 대한체육회, 경찰에 피해 사실을 알리고 도움을요청했으나 적기에 필요한 구제를 받지 못하였다. 스포츠단체는 그들의 자치권으로 하여금 구성원의 스포츠비리 및 인권침해행위와 관련된 징계사항을 규정하고 출전정지, 자격정지 등의 제재를 가하는 방식으로 징계권을 행사한다. 그러나 과도한 성적지상주의가 만연해 있는 체육계에서는 선수에 대한 인권침해 행위가 관행이라는 명목으로 어느 정도 묵인되어 왔던 것이 현실이다. 이러한 문제의식을 바탕으로 스포츠비리 및 체육계 인권침해 근절을 위한 전담기구인 스포츠윤리센터가 설립되었다. 스포츠윤리센터는 문화체육관광부 산하 독립 법인으로 사건에 대한 조사권,수사기관 고발권, 징계 요구권, 징계정보시스템의 구축ㆍ운영권 등의 권한이있다. 그러나 동 센터의 출범 이전에도 비슷한 권한을 지닌 스포츠인권기구들이 운영되어 왔고 그 효과는 미비했기 때문에 기존 시스템과 보다 차별적인결과를 도출해 내기 위한 방안들이 마련되어야 한다. 우선적으로 특별사법경찰관제도가 도입될 필요성이 있다. 수사권이 없는 상태에서는 사건 조사에 있어 관련 스포츠단체나 수사기관의 협조에 의존해야하므로 진상규명에 한계가 있다. 또한 스포츠단체는 공정한 스포츠 환경 조성과 선수보호의 의무가 있는 만큼, 구성원의 (성)폭력, 승부조작 등의 비위행위에 대한 사용자책임이 강화되어야 할 것이다. 나아가 공정하고 깨끗한 스포츠환경이 조성되기 위해서는 체육인들의 윤리성이 전제되어야 하므로 체계적이고 실효적인 체육인 윤리교육이 실시되어야 한다.


Recently, a triathlon athlete committed suicide due to a physical assault by herteam members. The problem of human rights violations in the sports world is againraising public resentment. The victim notified the relevant organizations, the KoreanSport & Olympic Committee(KSOC), and the police to ask for help. However, shedid not receive the necessary relief measures in a timely manner. Sports organizations provide disciplinary matters related to sports corruption andhuman rights violations committed by members and exercise their disciplinary powerby imposing sanctions on their members, such as ineligibility sanctions anddisqualifications. However, it is a reality that in the sports world, human rightsviolations against athletes have been tolerated under the name of practice. Beingaware of this problem, the Korea Sport Ethics Center(KOSEC), an organization toeradicate sports corruption and human rights violations in sports, has been established. The KOSEC is an independent corporation under the Ministry of Culture, Sportsand Tourism, which has the right to investigate cases, to accuse to investigationagencies, to request disciplinary action, and to build and operate a disciplinaryinformation system. However, even before the foundation of the KOSEC, sportshuman rights organizations with similar authority had been operated. Their effortswere, however, considered insufficient. Therefore, measures to derive moredifferentiated results from the existing system should be prepared. First of all, there is a need to introduce a special judicial police officer system. Inthe absence of the right to investigate, there is a limit to the investigation of thecase because it is necessary to rely on the cooperation of related sports organizationsor investigation agencies. In addition, as sports organizations are obligated to create and maintain a fair sports environment and protect athletes, employers’ liability formisconduct such as (sexual) violence and match-fixing of members should bestrengthened. Furthermore, in order to create a fair sports environment, the ethics ofsportsmen is essential, so systematic and effective ethics education for sportsmenshould be conducted.