초록 close

본 연구의 목적은 외식브랜드에 대한 소비자의 경험을 기반으로 형성된 지각된 가치, 고객만족, 브랜드 신뢰가 브랜드 충성도에 어떠한 영향을 미치는 지를 알아봄으로써 외식브랜드에서 유용하게 활용될 수 있는 브랜드 성과모델을 제공하는 것이다. 본 연구의 진행을 위하여 전국의 패밀리 레스토랑, 패스트푸트, 커피전문점 브랜드를 선정하였고 9개의 연구 가설을 개발하고 연구모형을 도출하였다. 또한 이러한 브랜드를 이용한 고객을 통하여 571부의 온라인 데이터 표본을 최종적으로 수집하였고. 이에 대한 실증분석결과는 다음과 같다. 첫째, 브랜드 경험은 지각된 가치와 고객만족 그리고 브랜드 신뢰에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 지각된 가치는 고객만족, 브랜드 신뢰, 브랜드 충성도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 고객만족은 브랜드 신뢰와 브랜드 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 브랜드 신뢰는 브랜드 충성도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.


The current study aims to identify the influences of customers’ brand experience(BX) on their brand loyalty(BL) through perceived value(PV), satisfaction(CS), and brand trust(BT) in the context of restaurant brands. For achieving the research objective, a literature-based research model was developed with nine hypotheses that cover the relationships among five constructs. Top nine of the restaurant brands in the Korean restaurant industry, which captures each three family restaurants, fast food and coffee shop brands, were selected by a pilot investigation. Valid data with 571 customers who have experienced one of nine restaurant brands that the researchers presented were used to examine the research model. Through a structural equation modeling analysis, the researchers found that: (1) BX positively influence PV, CS, and BT; (2) PV positively affects CS, BT, and BL; (3) CS positively influences both BT and BL; (4) the positive effect of BT on BL is significant.