초록

본 연구는 A위탁급식업체 종사자에 대해 내부마케팅, 직무열의, 조직시민행동에 대한 관계를 분석하였다. 실증분석을 확보된 271개의 표본을 근거로 가설검증을 수행하였으며, 내부마케팅의 하위요인 중 의사소통이 직무열의와 유의한 정(+)의 영향관계가 있었다(p<0.05). 직무열의는 조직시민행동(이타심, 성실성, 시민의식, 예의, 스포츠맨십) 에 유의한 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다(p<0.05). 또 내부마케팅은 조직시민행동에 부분적으로 유의한 정(+)의 영향을 주었다(p<0.05). 이러한 결과를 통해 위탁급식업체 종사자들의 직무열의를 높이고 조직시민행동을 위한 내부마케팅 활동을 적극적으로 수행해야 할 것이다.
This study analyzed the relationship between internal marketing, job enthusiasm, and organized civic behavior of employees in A contract foodservice company. Hypothesis testing was performed based on 271 samples with empirical analysis, and two factors of communication among the sub-factors of internal marketing were significant positive (p<0.05). The enthusiasm for duty has been shown to have a significant positive influence on organized civic behavior (either altruism, sincerity, civic consciousness, courtesy or sportsmanship) (p<0.05). In addition, internal marketing has had a partially significant positive effect on organizational civil behaviour (p<0.05). These results show that we need to increase the enthusiasm of the employees of the consignee and actively carry out internal marketing activities for organized civic actions.
키워드
Contract Foodservice Company, Employee, Internal Marketing, Work Engagement, Organizational Citizenship Behavior