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The purpose of this study is to examine the effect of selection attributes of delivery food on purchase intention and to see if there were any differences based on demographic characteristics in its relationship. The findings are as follows: first, 3 out of 5 factors in selection attributes in the study were found to affect the consumers’ purchase intention and those are food quality(p<.01), price(p<.001), and trustworthiness(p<.001) showing high significant level. The relationships between delivery food’s selection attributes and purchase intention was found to be significantly different based on consumers’ demographic characteristics. Although there are many studies related to selection attributes of restaurants, there has been a lack of research on selection attributes of delivery food. The findings of this study are believed to provide useful information for restaurant owners and marketers to stay competitive for a long period of time as delivery food has become a trending business even before Covid-19.


본 연구는 배달음식의 선택속성이 구매의도에 미치는 영향과 인구통계학적 특성별 차이에 대해 알아본 연구이며, 배달음식의 선택속성은 인구통계학적 요인에 따라 구매의도에 대한 차이가 있을 것이라는 가정 하에 진행하였다. 탐색적 요인분석 결과, 배달음식의 선택속성인 음식의 품질, 가격, 업체이미지, 친절성, 신뢰성 중 음식의 품질, 가격, 그리고 신뢰성이 구매의도에 유의한 영향을 주었다. 배달음식의 선택속성은 성별, 나이, 결혼여부, 교육정도, 직업, 월평균소득, 1인 가구 여부와 같은 요인들에 따라 구매의도에 차이가 있다고 나타났다. 기존 레스토랑 선택속성과 관련된 많은 연구들이 있지만 배달음식의 선택속성과 구매의도에 미치는 영향, 그리고 인구통계학적 특성별 차이에 대한 연구는 미비하였음으로 본 연구는 향후 음식을 배달하는 외식업체 및 마케터들에게 유용하고 우위를 점하는 경쟁력을 제공하리라 사료된다.