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본 연구에서는 대체육의 유형을 식물육과 배양육으로 구분하여 소비자의 지각된 혜택의 차이와 식품안전 인증라벨 유무에 따른 지각된 혜택의 차이를 검증하고자 하였다. 나아가, 지각된 혜택과 신뢰 및 구매 의도 사이의 영향 관계를 알아보고자 하였다. 실증분석 결과 첫째, 소비자는 대체육 유형이 배양육일 때보다 식물육일 때 혜택을 더 높게 지각한다고 나타났다. 둘째, 대체육 유형과 지각된 혜택의 관계에 있어서 식품안전 인증의 조절 효과는 배양육에 대해서만 유의하게 나타났다. 즉, 소비자들은 배양육이 주는 환경, 건강 혜택을 식품안전 인증 라벨이 제시될 때 더 높게 지각하는 것으로 나타나 식품안전 인증의 후광효과 또한 입증하였다. 마지막으로 소비자의 지각된 환경 혜택과 건강 혜택은 신뢰와 구매 의도에 모두 유의한 영향을 미치고, 신뢰는 구매 의도에 유의한 영향을 미친다고 밝혀졌다.


In this study, the type of meat alternatives was divided into Plant-based meat and Cultured meat, which tested the difference between perceived benefits from consumers and perceived benefits with food safety certification labels. Furthermore, the relationship between perceived benefits, and trust, and purchase intention was investigated. The results were as follows. first, Consumers perceived the benefits higher when the meat alternatives type was Plant-based meat than when it was Cultured meat. Second, in the relationship between the type of meat alternatives and perceived benefits, the moderating effect of food safety certification was significant only for cultured meat. In other words, consumers perceived the environmental and health benefits of cultured meat higher when the food safety certification label is presented, demonstrating the halo effect of food safety certification. Finally, the perceived environmental benefits and health benefits of consumers were found to have a significant effect on both trust and purchase intention, and trust was found to have a significant effect on purchase intention.