초록 close

본 연구는 티 전문점의 선택속성이 고객의 구매 의도에 미치는 영향과 고객의 감정반응의 매개효과를 실증 검증하기 위하여, 티 전문점을 이용한 경험이 있는 국내 수도권 지역 호텔·항공·외식 전공 2년제 대학생을 조사 대상으로 실증적 연구를 하였다. 이를 통하여 티 전문점을 방문하는 고객이 중요하게 생각하는 선택속성을 이해하고 미흡한 부문을 보완할 수 있는 개선 방안을 제시하여 티 전문점의 고객 만족의 극대화와 수익 창출에 기여할 수 있는 효율적인 전략적인 경영 기초적인 자료를 시사점으로 제시하고자 한다. 연구분석 결과, 티 전문점의 선택속성은 구매 의도에 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타나 부분 가설이 채택되었으며, 티 전문점 선택속성이 감정반응에 미치는 영향과 감정반응이 구매 의도에 미치는 영향은 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 가설이 채택되었다. 선택속성과 구매 의도의 관계에서 감정반응이 매개 효과가 있는 유의하여 가설이 채택되었다.


In this study, in order to empirically verify the effect of the selection attribute of tea specialty stores on customer's purchasing intention and mediating effect of customer's emotional response, two-year university students majoring in hotels, aviation and food service in the metropolitan area of Korea, who have experience using tea specialty stores, were studied. An empirical study was conducted as the subject of the investigation. Through this, an efficient strategic management basic data that can contribute to the maximization of customer satisfaction and profit creation of tea specialty stores by understanding the selection attributes that customers who visit tea specialty stores consider important and suggesting improvement measures to compensate for insufficient areas. As a result of research analysis, the hypothesis was adopted as it was noted that emotional response had a mediating effect in the relationship between selection attribute and purchase intention.