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Co-creation은 내・외부 자원을 활용하는 것과 밀접하며, 역량을 기반으로 어떻게 다른 종류의 자원들을 통합하고 별개의 과정들을 조직화하여 잘 기능하고 작동할 수 있도록 할 것인가에 대한 접근이다. 본 연구의 목적은 Co-creation관점에서 역량기반 접근을 통해 지역 안전행정 역량을 분석하고, 정책적 시사점을 제시하는 것이다. 연구 분석틀을 기준으로 부산지역 16개 구・군의 역량과 성과를 확인하고, 이에 대한 평가는 지역별 분석 값(평균)을 기준으로 통계 프로그램(SPSS)을 활용하여 매트릭스를 제시하였다. 그리고 이를 근거로 안전행정 역량이 상이하고 성과의 가시적인 차이의 검증을 기대할 수 있는 두 지역(P, D)을 비교 분석하였다. 분석 결과, 두 지역 모두 계획, 점검, 평가 등을 포함하는 관리와 자치 법규 등을 통해 강력한 방재를 목표로 안전 가치를 지향하고 있는 것으로 나타났다. 인적자원은 비슷한 수준이였으나, 재정자원과 물적자원에서 상대적 차이가 나타났으며 이들 자원의 연계/조직화 정도는 역량에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 가치창출 방식은 재난관리실태와 재난관리평가의 공시・공개, 안전모니터 봉사단 활동, 안전문화운동 등에서 대조적이였으며, 관계/경험, 자원들에 대한 관리와 제안, 시민 주도적 활동과 참여 등 전략적 자원의 구축이 유효한 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 지역 안전행정 역량을 강화하기 위한 정책적 시사점으로서 실효성 있는 자치법규와 수단 마련, 다양한 자원의 연계/조직화, 소통/협력/통합적 관점에서 시민(주민) 중심의 공동가치창출을 제시한다.


Co-creation is closely related to the use of internal and external resources, and is an approach to how to integrate different types of resources and organize separate processes based on capacity so that they can function. The purpose of study is to analyze, evaluate, and compare regional safety administration capacities and performances from the perspective of co-creation, and to present policy implications to strengthen. For the analysis and evaluation of the capacity and performance of 16 districts and in Busan, a matrix was presented using a statistical program(SPSS) based on the analysis value(average) by region. And based on this, compared and plotted the two visible regions of performance(P, D) with different safety administration capacities. As a result of the analysis, it was found that both regions are aiming for safety values ​​with the aim of strong disaster prevention through management and self-government laws including planning, inspection, and evaluation. Human resources were at a similar level, but there was a relative difference between financial and material resources, and the degree of linkage and organization of these resources had an effect on capacity. The value creation method was contrasted in the facts of disaster management and the disclosure of disaster management evaluation, safety monitor volunteer activities, and safety culture campaigns. It was important to establish strategic resources such as relationships/experiences, management and suggestions for resources, and citizen-led activities and participation. As policy implications for strengthening regional safety administration capacities, first, provision of effective self-government laws and means, second, linking and organizing various types of resources, third, communication, cooperation, and citizen-centered joint efforts from an integrated perspective co-creation.