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본 연구는 행동기준 평정척도(behaviorally anchored rating scale) 기반 대학생 핵심역량 진단 결과에 준거참조평가를 도입하고, 피험자의 핵심역량 함양을 위한 진단적 정보를 실제적으로 제공하는 방안을 마련하는 데 목적이 있다. 이를 위해 A대학의 5대 핵심역량(10개 세부핵심역량)을 측정하는 데 활용한 행동기준 평정척도 90개 문항에 대한 재학생 940명의 응답 자료를 바탕으로 준거설정을 수행하였다. 준거설정을 위해 세부핵심역량의 성취수준과 각 성취수준의 조작적 정의를 수립하고, A대학 6인의 교원을 준거설정자로 선정하여 Modified-Angoff 방법과 Bookmark 방법을 통해 분할점수를 산출하였다. 분석 결과, 10개 세부핵심역량과 준거설정 방법에 따라 ‘탁월’, ‘우수’, ‘기본’, ‘미흡’ 성취수준의 분할점수 및 분류비율이 상이하게 나타났다. 준거설정 결과를 토대로, 개별 학생들이 핵심역량 진단 결과를 효과적으로 활용할 수 있는 결과 프로파일 보고 방안을 제시하였고, 준거참조평가가 적용된 대학생 핵심역량 진단 결과 활용의 의의를 논의하였다.


This study aimed to introduce a criterion-referenced assessment of the results of the core competency diagnosis conducted on college students based on a behaviorally anchored rating scale and to devise a measure to provide practical diagnostic information for developing the core competencies of subjects. Hence, this study established criteria based on the response data of 940 enrolled students to 90 items of the behavioral standards rating scale, which was utilized to measure 5 core competencies (10 detailed core competencies) of University A. To establish the criteria, the achievement levels of detailed core competencies and operant definition of each achievement level were established, then 6 faculty members of University A were selected as criterion settlors to derive cut scores using the Modified-Angoff and Bookmark methods. In conclusion, the cut scores and classification rates of achievement levels “below basic,” “at basic,” “at proficient,” and “at advanced” varied depending on 10 detailed core competencies and criterion setting methods. Based on the conclusion of the criterion setting, this study suggests a profile reporting measure that allows individual students to effectively utilize the results of the core competency diagnosis conducted based on the criterion-referenced assessment and discusses the significance of utilizing the diagnosis results with the application of the assessment.