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본 연구에서는 비실험연구설계의 한계를 극복하기 위한 방법의 하나인 성향점수매칭법을 활용하여 그릿과 학업성취의 인과관계를 탐색하였다. 이를 위해 한국아동·청소년패널조사(KCYPS) 2018 1차년도 초등학생과 중학생 자료를 사용하여 그릿과 학업성취, 그리고 이와 관련된 개인과 환경 측면의 공변인들을 추출하여 분석하였다. 연구결과 그릿이 높은 집단과 그릿이 낮은 집단 간 공변인의 표준화된 평균 차이는 모두 통계적으로 유의하였으며 이는 그릿과 학업성취의 관계를 살펴볼 때 공변인으로 인한 차이를 무시할 수 없음을 의미한다. 반면 성향점수매칭 후 두 집단 공변인의 평균값들은 큰 차이가 나타나지 않았다. 그릿 전체와 흥미유지, 노력지속의 결정계수는 매칭 전이 매칭 후보다 컸으며, 이는 공변인의 영향력을 통제하면 학업성취에 대한 그릿 전체 및 그릿 하위요인들의 설명력은 낮아짐을 의미한다. 또한 매칭 전 그릿 전체와 하위요인 모두 학업성취에 정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며 이 결과는 초등학교와 중학교가 동일하였다. 단, 매칭 후에는 초등학교의 경우 노력지속만이 학업성취를 유의하게 예측하였고 중학교의 경우 그릿 전체와 노력지속이 학업성취에 유의한 예측력을 보였다.


The purpose of this study was to explore the causal effect of grit on academic achievement using the propensity score matching method, which is one of the alternatives to overcome the limitations of non-experimental research design. Data from elementary and middle school students from the 2018 Korean Children and Youth Panel Study (KCYPS 2018) were used for analysis. Grit (consistency of interest and perseverance of effort), academic achievement, and related covariates were extracted from the data. The standardized mean differences between the covariates with the grit-high (i.e., experimental) group and grit-low (i.e., control) group were statistically significant, meaning that differences due to covariates cannot be ignored when examining the relationship between grit and achievement. Through propensity score matching, the means of covariates from the two groups were similar, so the comparison of grit-high and grit-low groups in terms of achievement level was made possible. Coefficients of determination of grit-overall and two sub-factors were greater after the matching process, which means that controlling the influences of covariates will reduce the amount of explanation of grit-overall and sub-factors. Before matching, grit-overall and sub-factors positively predicted achievement for both elementary and middle school students. However, after matching, only perseverance of effort significantly predicted achievement for elementary school students while both grit-overall and perseverance of effort predicted that for middle school students.