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이 글은 일제시기 장항항(長項港) 개발 과정을 구체적으로 살펴 본 것이다. 개항장에 비해 상대적으로 주목되지 않았던 전국의 중소 항만, 포구들이 식민지근대와 접하며 어떻게 변화했는지 확인해보려는 시도였다. 일제시기 장항의 본격적인 개발은 재조일본인 지주의 농사경영과 이렇게 생산된 미곡의 대일 반출을 목적으로 한 교통인프라가 유인한 것이었다. 충청남도 생산 미곡의 편리한 대일 반출을 위한 충남선 철도 종착역이자 일본 반출 출발항으로서의 장항 개발로 정리할 수 있다. 그리고 이렇게 구축된 한반도 중서부 교통 요지로서의 장항이라는 위상은 일제 국책인 산금정책을 수행할 장항제련소 건설의 주요한 배경이 되었고, 장항항의 대규모 개발과 동시에 미곡항에서 공업항으로 변모할 수 있는 기회를 제공하였다. 그러나 이 기회는 개발과 동시에 시작된 전시체제 전환과 전쟁으로 현실화되지 못하고 미완성으로 남았다. 일제시기 장항 개발의 주체는 당연히 일본인 주도였다. 최초 민간 주도로 시작하여 점차 식민지 지방권력, 중앙권력으로 이동하였다. 구체적으로는 간척사업 등을 통한 농사경영 확대를 목적으로 했던 재조일본인 지주, 충남선을 부설한 경남철도, 충남도와 도회라는 식민지 지방권력, 그리고 식민지 중앙권력인 조선총독부로 전개되는 과정이었다.


Examined in this article is the development process of the Janghang-hang(長項港) port during the Japanese Occupation period. Unlike the case of major harbors that were covered in previous studies, it has never been sufficiently determined how the other middle-class or smaller harbors and ports coped with modernity and development in a colonized period. The main intention behind the development of Janghang during the Japanese Occupation period was to provide a traffic infrastructure for the Japanese landlords in Joseon and the ship-out of Joseon-produced rice collected from regions in the vicinity. Janghang was not only a harbor open to the sea but an end point of the Chungnam railway line, and in that regard was integral to the shipping of rice produced in the Chungcheong Namdo region. Furthermore, Janghang’s new status as a midwest traffic point led to the construction of the Janghang Smelting factory, which was set to serve the Japanese imperial policy of gold production. The construction of such factory was also to be an opportunity for Janghang harbor to transform itself from an agricultural harbor to an industrial one, but not long after the development process began Japanese wartime demands kicked in, and the ensuing war ultimately prevented the process from coming to any meaningful fruition. The power in charge of developing Janghang during the Japanese Occupation period was surely the Japanese authorities. First it was the civilians, then the colonial authorities in the area and finally in the central. Parties involved were as follow: Japanese landlords in Joseon, who wanted to expand their range of operations through reclamation projects, the Gyeongnam Railway company which was also responsible for the Chungnam Railway line, the local authorities(in this case the Chungcheong Namdo provincial authorities and the Provincial Assembly of Representatives), and the Governor General Office of Joseon.