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한국에서 근대적 인프라의 건설은 많은 경우 일제시기에 그 뿌리를 둔다. 특히 동해안에 위치한 항만들은 대륙으로의 군사 수송과 대일 무역을 위한 요충지로서, 제국의 정부와 군대, 기업에 의해 전략적으로 개발되었다. 이들 항만의 개발 과정을 검토하는 것은 개발의 식민지적 근대성과 식민지 유산의 연속과 단절을 살펴볼 수 있는 유효한 계기를 마련해줄 수 있을 것이다. 함흥은 일본의 군수물자 수송을 위한 목적과 더불어, 일본질소비료(주)라는 대기업의 공업항으로 항만의 개발이 추진되었다는 점에서, 동해안에 위치한 여러 항만 도시들과 차별성을 갖는다. 그럼에도 동해안의 항만 개발에 대한 기존 연구는 주로 1930년대 이후의 ‘북선루트론’에 관한 연구에 집중되어, 함흥의 항만 변용에 대한 연구는 충분히 이루어지지 못했다. 이 글에서는 일제하 함흥의 항만 개발 과정을 정책 결정 주체였던 조선총독부, 시설 투자 주체였던 일본질소, 언론 및 주민대회 등을 주도하며 여론을 조성한 지역유력자 사이의 이합집산에 주목하여 살펴보고자 했다. 특히, 항만의 개발이 지역공동의 번영을 가져올 것이라던 초기의 전망과는 달리, 개발의 전개과정에서 ‘번영’을 둘러싼 동상이몽이 충돌하며 각 주체간의 갈등이 중첩된 양상을 분석하였다. 이를 통해 함흥의 항만 개발이 지역사회의 개발욕망을 자극하는 가운데 추진되었지만, 기업에 의한 항만의 사유화라는 배타적 결과를 초래했음에 주목하였다. 한편, 해방 후 함흥의 항만은 북・중・러 3국 무역의 강화라는 또 다른 ‘체제’의 논리로 인해 쇠락을 면치 못했다. 지역의 자생적 필요와 요구가 아닌 일본제국의 정부와 기업을 위해 기획되었던 ‘식민지근대화’의 초라한 성적표라 할 수 있다. 함흥의 항만을 둘러싼 한 세기의 영락은 더 넓고 더 빨리는 물류의 세계 속에서 ‘사물’의 순환이 아닌 ‘삶’의 유지에 초점을 둔 ‘새로운 번영’의 필요성을 일깨운다.


In Korea, modern infrastructure establishment began in many areas during the Japanese Occupation period. Especially the ports and harbors along the Eastern coastline were built by the Japanese imperial government, army and companies, so that troops could be transported to China and trade goods be exchanged with Japan. Examination of how they were developed would help us realize the nature of the so-called ‘colonized modernity’ embedded in the harbors’ and ports’ development process, and figure out what kind of legacies from that period was left behind while others are still with us. Hamheung city is a unique case amongst all the harbors established on the Eastern coastline of the Korean peninsula in this time period, as the port in this city was not only constructed for the purpose of transportation (of products to support Japanese war efforts) but also designed to serve as a base port for a Japanese major corporation named Japanese Nitrogen Fertilizers(Inc.). Such important nature of the Hamheung port was rather neglected in previous studies, as they (studies of East Coast harbors) concentrated upon the so-called ‘Northern line route’ in the 1930s. Examined in this article are all the parties involved in the decision-making process concerning the Hamheung harbor development: the Joseon Governor General Office, the aforementioned Japanese Nitrogen Fertilizers(Inc.), which was the main investor in facility production, and Local influentials who controlled the press and utilized community gatherings to shape the local consensus. These three elements seemed to have sometimes combined forces and sometimes did not, yet they ultimately worked together in shaping the details of the Hamheung harbor. Meanwhile, contrary to the initial prospect that harbor development would bring only prosperity to the area in general, different interest groups aspiring for their own profits and merits ended up colliding with each other in a chaotic fashion. In the end, the Hamheung harbor project, which was driven by the local community’s thirst for development, resulted in creating a harbor that exclusively benefitted a private sector corporation. After the liberation, the Hamheung harbor entered a stage of decline, due to the state policy of reinforcing trades between North Korea, China and Russia. For a harbor which was built not upon local needs above all else but to fulfill needs of the Japanese imperial government and its corporations, its deterioration may have been an inevitable outcome. The history of the Hamheung harbor in the last century, which was nothing but a poster product of the so-called ‘colonized modernization,’ leads us to think that in a globalized world of traffic and trades, the ‘continuation of life’ rather than ‘circulation of goods’ should be the new focus in our pursuit of prosperity in the future.