초록 close

우리는 지난 2019년 12월 태안사를 답사하여, 지금은 전하지 않는다고 알려지기도 한 적인선사비(872년 건립)의 원래 몸돌을 재확인하였다. 이 글에서는 이를 학계에 소개하고, 비와 관련한 두 가지 문제를 함께 다룬다. 적인선사비에는 당시 태안사의 재산과 토지 보유 목록을 정리한 이른바 ‘비말(碑末)’의 기록이 있어, 신라 말 사회경제상을 탐구하는 데에 귀중한 자료로 활용되어왔다. 그러나 비의 실물을 직접 확인할 수 없었던 탓에, ‘비말’이 적인선사비의 문장이 맞는지 논란이 되기도 했다. 한편, 쓰러진 적인선사비를 대신해 새로 만든 비석(1928년 건립)에 쓰인 이수(螭首)가 원래는 광자대사비의 이수라는 논란도 있었다. 기존 연구들도 여기에 주목했지만 사실 여부가 충분히 검토되지는 못했다. 이 글에서는 새로 확인한 원래의 적인선사비를 활용하여, 이렇듯 논란이 되던 두 가지 문제를 살폈다. 이를 검토한 결과, ‘비말’ 기록은 실제 적인선사비 앞면의 왼쪽 말미에 있었던 것으로 추정된다. 신라 말의 혼란 속에서 토지와 재산에 대한 사찰의 권리를 지키고 원활히 행사하려던 의도에서였을 것이다. 또한 새로 만든 적인선사비 위에 있는 현재의 이수는 본래 광자대사비의 것이 맞다고 판단된다. 아울러 광자대사비 옆에 있는 또 다른 이수는, 현재 확인할 수 없는 ‘제3의 비’의 이수였을 가능성이 높다.


The authors of this article visited the Tae’an-sa monastery in December 2019, and confirmed the existence of the original main stone(“Momdol, body stone”) of the Stone tablet for Master Jeog’in (Jeog’in Seonsa), which is recorded to have been first erected in 872. It has been a general belief that the artifact does not remain today, but we beg to differ. In this article we report the results of our survey while also discussing two issues related to this artifact. The inscription of this tablet supposedly included a record known as ‘Bimal(碑末),’ which documents the properties of the Tae’an-sa monastery (including the land it owned). The record itself has been considered an invaluable source of information concerning the socio-economic reality of the ending days of Shilla. Yet the tablet itself was never found, so whether or not ‘Bimal’ was really part of this tablet has been a constant object of debate. Meanwhile, a new tablet which was erected in 1928 to replace the original Jeog’in Seonsa tablet features a ‘Dragon head(Isu, 螭首),’ which itself was entangled in a rumor that it was originally from the Gwangja Daesa-bi tablet. Several studies explored such possibility but a definite answer to the rumor was never given. Yet the newly confirmed Jeog’in Seonsa-bi tablet seems like it would be able to provide the aforementioned two questions with an adequate answer. Our inspection of the tablet led us to believe that the ‘Bimal’ record would have been at the left end portion of the front side of the Jeog’in Seonsa-bi tablet. It seems like it was the intention of the creators to protect the properties and land owned by the monastery in a turbulent time (at the end of the Shilla dynasty no less), by clarifying the monastery’s rights over those assets specifically on the tablet. Meanwhile, the dragon head placed on the newly built Jeog’in Seonsa-bi tablet seems to have been indeed from the Gwangja Daesa-bi tablet. And another dragon head that is right beside the Gwangja Daesa-bi tablet seems to be from another entirely different stone tablet.