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백제는 한성기에 중국 강남의 송과 꾸준히 교섭하였다. 기존 연구에서는 대체로 백제와 송의 관계를 실리적인 관계로 평가하였는데, 최근 연구들은 교섭 배경 중에 ‘고구려 견제’의 비중에 따라 나뉜다. ‘고구려 견제’의 비중을 낮게 보는 견해는 백제와 송의 낮은 교섭 빈도에 주목하였다. 하지만 교섭 빈도의 차이는 교섭 항로의 한계라는 측면에서 접근할 필요가 있다. 교섭 항로의 안정성은 황해를 건너 중국과 교섭하는 백제에게 결정적 요소였기 때문이다. 백제와 송의 교섭은 왕권 강화, 고구려·왜에 대한 외교적 견제, 선진문물의 도입, 교통의 요충지인 산동반도의 정세 파악 등을 위해 이루어졌다. 그런데도 백제와 송의 교섭 빈도는 같은 기간 고구려와 송의 교섭 빈도, 백제와 동진의 교섭 1기(372~386)에 있었던 교섭 빈도보다 절반 가까이 낮았다. 백제의 복합적인 교섭 배경에도 불구하고, 송과의 교섭 빈도가 낮은 것은 교섭 항로의 한계 때문이었다. 당시 교섭 항로는 황해도 남부에서 산동반도로 향하는 황해중부횡단항로로 생각되는데, 백제 주변 정세, 사신으로 파견된 인물, 산동반도 정세변화와의 연관성, 동진과의 교섭 항로 등을 종합한 추론이다. 그런데 황해도 남부는 4세기 말 이후 고구려의 지배 아래에 있었고, 이로 인하여 교섭 항로는 위협받았다. 고구려의 위협은 백제 사신 차단기록, 백제 개로왕 및 왜왕의 상표문에서 직접 확인되며, 425년 송의 조서에도 고구려 수역을 거쳐 온다는 표현이 나온다. 백제는 황해중부횡단항로로 송과 교섭하였지만, 황해도 남부의 고구려 수역을 거치면서 항로의 안정성을 담보하지 못하였다. 이에 따라 교섭 빈도의 차이가 발생하였다. 백제는 송과의 교섭을 통해 실질적인 군사 원조는 기대할 수 없었고, 고구려에 대한 외교적 억지력을 유지하는 수준의 견제만 가능하였다. 백제 개로왕은 황해도 남부에 대한 일시적인 군사행동을 통해 한계를 잠시 극복하고 북위와 교섭하였으나, 한성함락으로 인하여 교섭 항로의 한계를 근본적으로 극복하지 못하였다.


During the 5th century, Paekche maintained a relationship with the Chinese Song located in the Jiangnan region. Whereas previous studies referred to such relationship as a practical one, some recent studies have emphasized the Paekche people’s possible intentions to put ‘Koguryŏ in check.’ Other studies seem not to be in agreement with such perspective, on the basis that frequency of negotiationss that went on between Paekche and Song was rather low, yet the issue of ‘negotiation frequency’ should in fact be examined with the issue of ‘negotiation routes’ in mind as well. Whether such routes were safe or not would have been a huge variable in Paekche’s relationship with China across the Yellow sea. Paekche’s relationship with Song was a product of various intentions, including reinforcement of the king’s leadership, diplomatic monitoring of Koguryŏ and Wa, reception of advanced culture from China, and gathering intelligence of the Shandong peninsula which was an important traffic point. Yet the frequency of Paekche-Song negotiations was far lower than (almost half of) that of the Koguryŏ-Song negotiations in the same time frame or even the Paekche-Eastern Jin negotiations between years 372 and 386. This must have been due to limitations that existed at the time in terms of the aforementioned negotiation routes. The route that was most usually taken seems to have been the route crossing the mid-section of the Yellow sea from the southern part of the Hwang’hae-do province on the Korean peninsula to the Shandong peninsula of China, judging from circumstances surrounding Paekche and the Shandong peninsula, individuals who were sent as emissaries, and the route Paekche used in its relationship with Eastern Jin. Yet, Hwang’hae-do province’s southern part had been under Koguryŏ’s control since the end of the 4th century, and so the route originating there was far from safe. The Koguryŏ threat can be felt from records indicating that Koguryŏ stopped Paekche emissaries, and certain diplomatic communiques sent by Paekche King Kaero or the Japanese king. The Song edict issued in 425 also mentioned “(Paekche envoy’s) traversing the ‘Koguryŏ sea.’” The instability of the route which Paekche was using to maintain a relationship with Song across Koguryŏ sea space must have prevented Paekche from increasing its contacts with Song. Paekche could not expect military aid from Song and could only hope such relationship with Song would generate an effect of diplomatically restraining Koguryŏ. Paekche King Kaero launched a military campaign against Hwang’hae-do province’s southern part, and communicated with Northern Wei directly, overcoming previous difficulties temporarily, but with the collapse of Hansŏng, the route problems were never fundamentally resolved.