초록 close

본 연구는 고창 설씨와 서촉 명씨의 한반도 이주 배경과 정착 후 후손들의 동향이 한국사에서 어떤 의미를 갖는지를 파악하는 것을 목적으로 하였다. 두 가문은 원-명교치기의 혼란 속에 한반도로 이주했다. 개별적 이주의 원인에는 차이가 있지만 긴밀했던 여원관계의 유산이 이주 결정의 중요한 배경으로 작용했다는 점에서 공통성이 있다. 두 가문은 이주 후 각자의 방식을 통해 한반도에 자리를 잡아갔다. 원대 저명한 위구르 가문인 설씨는 강남에 기반을 두고 이었다. 이들의 지역적 기반은 명 건국 이후, 한반도의 설씨 구성원들이 관련 외교 분야에서 활약하는 배경이 된다. 명씨의 경우 원 말기 사천 지역을 통치했던 가문으로 홍무제에 의해 한반도로 강제 이주되었다. 홍무제는 이들을 이주시키면서 백성으로 삼지 말고, 오직 손님으로만 대접하도록 당부했다. 홍무제의 당부는 조선 개국 이후에도 유지된다. 조선의 지식인들은 과거의 기억을 활용해 이들 가문의 위상을 설정했다. 설씨의 경우 원대 성리학 수양에 힘쓰고, 다수의 과거 합격자를 배출한 사실이 오랫동안 기록되었다. 명씨는 18세기 조선의 중화의식이 심화되는 과정에서 중원의 의례용 복식 전수에 도움을 준 가문으로 인식되었다. 이러한 지식인들의 기억은 이후 이주 가문의 구성원들이 자신들의 정체성을 재구성히는데 큰 도움이 되기도 했다. 앞서 언급했듯 고창 설씨와 서촉 명씨의 이주와 활동은 표면적으로는 정착을 위한 노력이었지만 결과적으로는 초창기 대명관계 안정화에 기여하였으며, 조선 지식인들의 중화 의식을 심화시키는데 한 배경을 제공했다는 점에서 그 역사적 의미를 찾을 수 있다.


Examined in this article is how and why members of the Gochang Seol House(高昌偰氏) and the Seochok Myeong House(西蜀明氏) immigrated to the Korean peninsula, and what was the meaning of their descendants’ activities in later Korean history. Both houses came to Goryeo, in the wake of extreme chaos caused by the Mongol Yuan presence in China pulling out, and the ensuing Han-based Ming dynasty’s replacement of the Imperial Yuan. Although they relocated themselves to Korea for different reasons, both were able to ultimately do so thanks to the close relationship Goryeo and the Yuan Empire had with each other. After coming to the Korean peninsula, both houses established themselves in such a new environment in their own ways. The Seol House had actually been a renowned Uighur household in the Yuan Empire, with a resident base in the Jiangnan region of China. Their such background enabled the House’s descendants to engage in diplomatic negotiations with Ming China. Meanwhile, the Myeong House, which had earlier ruled the region of Sichuan at the end of the Yuan imperial period, constituted a case in which an entire House was forcibly relocated to the Korean peninsula by no other than the Ming Emperor Hongmu himself. The Emperor asked Goryeo and later Joseon kings to treat them not as refugees but as ‘guests.’ The Joseon elites regarded them based on their understanding of those Houses’ past reputation. The fact that members of the Seol House have engaged in Neo-Confucian studies and produced successful state-exam applicants for generations continued to be described in Joseon records. Meanwhile, later in the 18th century Joseon (when the Jung’hwa sentiment was amplified throughout the society) the Myeong House was heralded as a household that helped the late Goryeo government secure Chinese ritual attires and also facilitated the peninsula’s adoption of Chinese cultural elements. These recollections by the Joseon intellectuals in fact helped the descendants of these households to redefine their own identity as well. The immigration and subsequent activities of the Gochang Seol and Seochok Myeong Houses were indeed another form of struggles to establish themselves in an alien environment, but they also contributed to shaping Joseon’s relationship with Ming in the dynasty’s early days and later to encouraging the Joseon intelligentsia to deepen their Sino-centric perspectives. That may be the legacy left by the descendants of those two households.