초록 close

이 논문은 최민화의 회화 연작 <Once Upon a Time>을 한국 근현대미술에서 취약한 장르였던 역사화의 공백을 메꾸는 시도로 파악한다. 최민화는 1990년대 후반부터 󰡔삼국유사󰡕를 바탕으로 고대의 신화를 형상화하는 작업에 몰두하였고, 2020년 7월까지 32점의 채색 유화로 구성된 <Once Upon a Time> 연작을 완성한다. 작가는 고구려 고분벽화에서 르네상스와 힌두의 신상, 조선의 민화, 불화, 도석화의 양식을 습득하여, 각기 다른 도상들을 조합, 변주, 배치, 생성하는 특유의 방법론을 전개해 나갔다. 이는 고도의 드로잉 테크닉과 한국화의 예리한 필선, 그리고 전통 오방색과 힌두의 문화적 색채를 혼성한 맑은 파스텔 색감과 합치되어 <Once Upon a Time>을 관통하는 스타일로 거듭난다. 동서고금의 회화적 언어를 횡단하며 작가는 󰡔삼국유사󰡕에 자신의 이야기를 덧입힌다. 그의 작품 속에서 고대는 민족주의의 사상적 구속에서 해방된 원초적인 혼성 공간, 모든 것이 인류사적으로 연결된 보편적 시공간으로 펼쳐진다. 그리고 이를 이끄는 것은 민중의 건강한 삶과 노동이다. <Once Upon a Time>은 현대의 관객에게 주권, 영토, 국민국가와 같은 근대의 지정학적 질서를 재사유하고, 그 너머의 또 다른 세상을 풍성한 회화의 언어로 상상토록 이끈다.


This essay examines the way Choi Minhwa's painting series, entitled 'Once Upon a Time' attempts to fill a gap of history painting, which has been relatively unexcavated in modern contemporary Korean art. Since the late 1990s, Choi has devoted himself to visualizing ancient Korean history and mythology on the basis of Samguk yusa, and completed total 32 oil paintings by July 2020. For this project, the artist builds up a rich and plentiful pictorial language by appropriating, transforming, and combining diverse images that he adopts from different cultural contexts: the mural painting of the Koguryo ancient tombs, Renaissance paintings, statues of Hindu deities, Minhwa paintings of the Choseon period, Buddhist paintings, Daoist paintings, etc. On top of this, Choi shows in 'Once Upon a Time' his remarkable drawing techniques, refined brush strokes, and unique color pallette made possible through combining traditional Korean cardinal colors and the specific color tones of Hindu culture. All in all, 'Once Upon a Time' crystalizes Choi's effort to create a new style of history painting, through which his own voice is dubbed in the original story of Samguk yusa. In particular, the ancient is unfolded in his paintings as a liberal utopian space, unbounded by the modern notions of sovereignty, nationality, and ethnicity. Rather, what he portrays is a space of hybridity, transnationality, and heterogeneity, wherein the vibrant life and healthy labor of common people plays an integral role. By providing an alternative image of the ancient, Choi's 'Once Upon a Time' leads us to move beyond the given notions of nation-state, territory, and sovereignty, which used to operate as a modality and ideological framework in our imagination of the past.