초록 close

러시아는 소비에트 연방(이하 ‘소연방’으로 칭함)이 해체된 현재도 여전히 다민족 국가이다. 따라서 이 나라의 영화 역시 슬라브 문화, 혹은 러시아 문화만을 반영하는 것은 아니다. 그러니까 러시아라는 나라 전체는 에이젠슈테인, 도브젠코, 푸도프킨, 그리고 쿨레쇼프 같은 무성영화 시기 거장들의 영향을 받고 있으면서도, 러시아 문화와는 구별되는 자기 지역의 독특한 정서를 담아내는 자치 공화국이 존재한다는, 영화 역사에서 보기 드문 사례를 보여주고 있다. 최근 러시아 지역 영화가 주목받게 되는 상황은 역설적이다. 이 현상은 오히려 소연방 붕괴의 덕택으로 가능했다. 소연방 시기에 당국은 15개 연방 공화국 중의 하나였던 러시아 영화뿐만 아니라, 다른 연방 공화국들, 즉 중앙아시아 5개국, 그루지야, 우크라이나 등의 영화에도 신경을 써야 했기 때문이다. 그래서 러시아에서는 자신들의 영화 역사를 ‘러시아 영화사’ 혹은 소비에트-러시아 영화사‘라고 부르지 않고, ’자국(自國) 영화 역사(Istoriya Otchechestvennogo kino)'라는 나름 절묘한 용어를 사용하고 있다. 그렇기 때문에 연방 공화국 중의 하나였던 러시아의 구성 단위에 불과한 자치 공화국 영화, 즉 러시아 영화의 주변부 중의 주변부에 불과한 자치 공화국의 영화까지 당국이 신경 쓸 여력이 없었다. 따라서 러시아 지역 자치 공화국의 영화 역사가 본격적으로 언급된 시기는 소연방 붕괴 이후이다. 그럼에도 불구하고 실제 러시아 자치 공화국 영화 역사가 이 시기부터 시작되었다는 의미는 아니다. 러시아 자치 공화국 영화 역사는 엄연히 러시아 영화사의 일부로서 무성영화 시기부터 시작되었다. 최근에는 1930년대에 추바쉬 공화국에서 제작되었던 영화가 발굴되었고, 필자를 포함한 몇몇 영화학자들은 이미 이 작품들을 보았다. 러시아-소비에트 영화사의 알져지지 않았던 부분인 이러한 작품들은 영화 역사의 일부로서 조만간 복원될 것이다.


In this paper, the author analyzed the film The Road from the River Ob’ directed by Zinaida Longortova from the Yamal, who won the grand prize in the competition of regional cinema at the Cheboksar International Film Festival in 2019, the film Lord-Bird directed by Eduard Novikov from the Sakha Republic, who won the grand prize at the Moscow International Film Festival in 2018, film the Baigal directed by Ildar Yakaparov from the Republic of Tatarstan, and the First Republic directed by Bulat Yusupov from the Republic of Bashkorstan and tried to uncover some of the distinctive features of Russian regional cinema. What the film Lord-Bird wanted to say was the relationship between nature and civilization. This work shows the life of a minority ethnic group living as a Russian citizen while maintaining their own identity. In the Russian minority, Orthodox and folk beliefs do not exclude each other, but coexist. The film Vigal goes back and forth 30 years ago and now in time. In the film, two worlds, the real world and the mythical world, intersect. The large fish called Vigal lives in the Volga River. In other words, this film seeks to secure the regionality and identity of Tatarstan with the existence of the Tatarstan myth called Vigal and the geographical background of the Volga River, and acquire universality under the theme of parents and children and art. The First Republic can be seen as a kind of tribute to the Republic of Bashkorstan and as a tribute to those who devoted themselves to the birth of the Republic. The film The Road from the River Ob’ is a feature film in the Yamal region, a minority region in Russia that is rarely produced. The screening itself deserves a record as an example of expanding the horizons of Russian regional cinema in Russian cinema history. The characteristic of Russian regional cinema is to express the cultural and historical identity of the region. And Russia's regional films tell us that Russia is not a country composed of only Russians, but a multi-ethnic country in which several ethnic groups coexist, and a space where a variety of multi-ethnic cultures and history still exist that are different from Russian culture. As an early stage of research, this paper is an attempt to first outline some of the major Russian films that have not yet been fully introduced in Korea. In the absence of existing research, it is unavoidable that it has a certain nature of information.