초록 close

본 논문은 러시아 초기 아방가르드 예술의 정신성과 비가시성의 문제를 뻬쩨르부르그 그룹인 《청년 연합》의 활동을 통해 그 맥락을 찾아본다. 보이는 사물을 재현하는 사실주의와는 달리 사물의 보이지 않는 부분을 시각화의 영역으로 확장 시킨 점은 이전 시대와는 다른 시도라고 할 수 있다. 특히 쿨빈과 마뜨베이의 이론을 통해 초기 러시아 아방가르드 예술을 이해할수 있으며, 동시대 다양한 예술 그룹들의 이론적 핵심을 가늠할 수 있다. 쿨빈의 예술이론은 초기 아방가르드 예술 그룹들이 지향해야하는 개략적인 방향성을 제시한다. 이론에서 강조되는 자유예술, 자유창조, 새로운 예술의 개념은 감수성의 예술에서 시작된 정신예술로의 지향을 의미한다. 인간의 정신을 보여주기 위해 쿨빈은 감성을 수반하는 모든 감각기관에 의한 ‘보여짐’을 강조한다. 그 시각적인 효과가 문학, 미술, 음악 등의 다양한 예술 창작, 즉 새로운 예술 형식의 기반임을 제시한다. 마뜨베이의 동양예술과 원시주의 예술의 예찬은 기존의 질서와 다른 예술 형식을 추구한다. 그는 자연의 유기적 현상을 도입함으로 미래의 새로운 예술에 대한 대안을 제시한다. 예술외적인 요소라고 할 수 있는 팍투라의 개념을 확대하여 직관과 우연에 의한 새로운 패러다임의 예술적 창조를 보여준다. 이것은 새로운 소통의 방법이며, 시각과 기호를 다르게 읽으려는 아방가르드 예술가들의 시작이라 할 수 있다.


This thesis explores the spirituality and invisibility of the early Russian avant-garde art through the activities of the Petrograd group, Youth Union. Unlike realism that reproduces visible objects, expanding the invisible part of objects into the realm of visualization can be said to be a different attempt from the previous era. In particular, it is possible to understand early Russian avant-garde art through the theory of Kulbin and Matvejs, and to consider theoretical core of various contemporary art groups. Kulbin's art theory suggests a rough direction for the early avant-garde art groups. The concepts of free art, free creation, and new art emphasized in the theory mean the orientation from the art of sensitivity to mental art. In order to show the human mind, Kulbin emphasizes 'visible' by all sensory organs that accompany emotion. It suggests that the visual effect is the basis of various artistic creations such as literature, art, and music, that is, a new art form. Matvejs's admiration of Eastern art and primitive art pursues an art form different from the existing order. He presents an alternative to the new art of the future by introducing the organic phenomena of nature. By expanding the concept of Faktura, which can be called an element outside the art, it shows the artistic creation of a new paradigm by intuition and chance. This is a new way of communication, and it can be said that it is the beginning of avant-garde artists who try to read their perspectives and signs differently.