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본 논문은 메이예르홀트 공연의 음악성을 논구하는 세 번째 연구물로서, 그 문화적 배경과 미학적 원리를 탐구하고 발화와 행위의 음악적 조직화 특징을 살펴본 데 이어, 공연의 구성과 구조의 차원에서 음악적 법칙이 작동하는 양상을 규명하고 있다. 드라마를 음악적 원리로 구조화하는 것, 혹은 음악성이 충만한 드라마를 구축하는 것은 메이예르홀트가 활동 초기부터 일관되게 추구한 연극 철학이었다. 그의 음악 실험은 진화와 발전의 양상을 보이며 심화되었고, 장구한 시간을 거쳐 음악이라는 무대요소는 공연의 구조화와 종합화에 기여하고 공연의 이념적 내용을 규정하는 본질적 원리로 등극한다. 메이예르홀트가 지향한 음악성은 언어 텍스트와 독립된 채로 연극 고유의 본질을 드러내는 방법론으로서, 그 자체로 자족적일 뿐만 아니라, 무대 상황에 대한 부가적, 수식적 기능을 넘어 기저텍스트라는 극작술적 구성요소가 되었다. 음악화된 인물들은 하나의 성부가 되어 각자의 리듬을 가지고 대사와 행위를 이끌었다. ‘음악으로 만든 코미디’인 「부부스 선생」은 음악이 공연 구조를 결정하는 각종 무대요소를 어떻게 지배하는지 극단적으로 보여주는 작품으로서 ‘행위의 음악적 구성 원칙’이 본격적으로 적용되었다. 「검찰관」은 메이예르홀트의 음악성이 ‘음악적 리얼리즘’이라는 장르적 지위를 선취하는 단계까지 확장되고 있음을 보여주는 작품이며, 「동백꽃 부인」에서는 관객의 심리를 뒤흔들고 주제의식을 고조시키는 고도화된 음악성이 공연의 최종심급자의 지위를 차지하게 된다.


This thesis is the third study to discuss the musicality of Meyerhold’s plays. While the previous two papers explored the cultural background and aesthetic principle of musicality, and the musical organization of speech and action, this paper examines how musical principles operate in the composition and structure of plays. His musical experiments were intensified by showing the aspects of evolution and development, and over a long period of time, the stage element of music contributed to the structuring and synthesis of the performance, and became an essential principle defining the ideological content of the play. The musicality that Meyerhold aims for is a methodology that reveals the essence of the play, independent of the linguistic text. His musicality is not only self-sufficient in itself, but has become a dramaturgical component called the subtext beyond the additional and modifying functions of the stage situation. “Teacher Bubus”, a ‘comedy made from music,’ shows how music dominates the various stage elements that determine the structure of a performance, and the ‘musical composition of action’ was applied in earnest. “The Government Inspector” is a work in which Meyerhold's musicality gains the genre status of ‘musical realism’, and in “The Lady of the Camellias”, the musicality that shakes the psychology of the audience and raises the consciousness of the subject takes the position of the final instance of the play.