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본고는 「蕃客入朝圖」․「王會圖」의 신라 사신도와 수․당의 조복․공복 및 신라 공복의 품목을 통해 신라 상대 조복의 구성 품목을 검토하였다. 사신은 상대국 朝會에 참석하고자 국가 간 賓禮를 준수하였다. 따라서 2종 신라 사신도는 신라 조복을 묘사한 것이다. 조복은 관인의 正服으로, 복장의 통일성을 높여 ‘君臣上下同服’의 이념을 구현한 관복이다. 이로 인해 조복은 ‘특정 품목․飾의 탈부착’을 통해 관인을 분별하였다. 신라 상대 조복은 幘․襦․袴․靴를 골격으로 上衣․下衣의 服色 및 주요 襈色을 각각 일치시켜 조복의 통일성을 제고하였다. 신라 상대 高官의 조복은 21개 품목으로 구성되며, 官位群별로 ‘특정 품목․飾의 탈부착’을 통해 관인을 분별하였다. 책․고․화는 중국에서 武官의 복식에만 쓴 품목이었다. 중국인이 신라 조복을 보면서 기원․유래를 이해하기 어렵다고 생각하거나, ‘󰡔삼국사기󰡕, 색복지’의 찬자가 신라 상대 복식을 夷俗으로 평가한 것은 신라 상대 조복의 구성 품목과 특징에서 이해할 수 있다.


The study examines component of jobok in Sangdae period of Silla based on envoys’ images of two paintings, <Wanghoido>(王會圖) and <Bungekipjodo>(蕃客入朝圖). As related materials are rare, these two works were analyzed focusing on the relation between Silla's clothing law and components of official uniform of three countries: Suí(隋), Táng(唐), and Silla. Envoys wearing jobok attended cabinet council of other countries and were invited to events as guest with the utmost courtesy. Therefore, the depicted envoys' clothes in the two paintings indicate jobok. It was an formal uniform for uniformity of officials’ clothes. It embodies an idea that the king and servants wear the same clothes. In this regard, officials distinguished their rank by attaching and removing certain ornaments and items on jobok. Silla's jobok unified the colors of top and bottoms and senior officials' uniform consisted of 21 detachable components showing their rank.