초록 close

본고는 중국 고대 천문산학서인 󰡔周髀算經󰡕을 통해 고대인의 질서관념을 고찰하였다. 󰡔주비산경󰡕은 이미 개천설의 유파로 검토되었고, 句股法으로 周代의 천문에 대한 역산은 동양 最古의 논리적인 산술로 연구되었다. 그러나 필자는 󰡔주비산경󰡕의 이면에는 천문에 대한 인문의 질서관념이 내재된 것으로 보았다. 왜냐하면 예제를 비롯한 유가 경전에서 천문을 본뜬 질서관념이 󰡔주비산경󰡕의 질서모형과 관련하여 해석되었기 때문이다. 본고가 주목한 천문에 대한 인문의 질서는 고대인이 천문현상을 관측하여 曆象하는 과정을 본뜬 질서모형이다. 천문을 본떴다는 것은 천지만물에 대해 像, 法, 效, 擬의 의미로 통하는데 󰡔易傳󰡕에서 象의 용례에서 정리되었다. 본고는 주로 이 관점에서 󰡔주비산경󰡕의 經文과 주해석서를 모두 고찰하였다. 이에 따라 본고가 상정하는 고대인은 󰡔주비산경󰡕의 경문과 조군경의 주석서에서 말해지는 聖人이자 천문을 관측한 사람들이다. 󰡔주비산경󰡕에서 검토된 주된 내용은 해의 운행 현상을 관측하여 천지의 구조와 형상을 본뜬 과정이었다. 이 가운데 고대인이 중시여긴 질서 관념은 크게 두 가지로 도출되었다. 하나는 북극성과 북극의 위상을 본떠 중앙을 상위로 삼은 것이다. 이는 북두칠성과 뭇별들 간의 운행 현상에서 중앙과 북쪽을 상위로 여긴 것이다. 또한 󰡔주비산경󰡕은 고대인이 천문을 관측하고 북극을 바라볼 때 천지의 합이 이루어진다고 하였다. 관측자가 있는 곳이 북신의 남북축이자 천지의 중심으로 여긴 관념에서 비롯되었다.


The purpose of this study is to examine the ancient people's concept of order through the ancient astronomical mathematics book the Zhou bi suan jing(周髀算經). It was already considered as the legacy of the theory of enlightenment and the mathematical solution to ancient Zhou Dynasty's astronomy was studied as a logical arithmetic of the first ancient in the Eastern. However I found that behind the book, the Zhou bi suan jing, the humanities' sense of order for astronomy is quite inherent. This is because they have found a view similar to Hermeutics interpretation of the main role. This point is based on the view that I intends to base the concept of order in which the Confucian scriptures including examples are modeled after astronomy based on the order model of the Zhou bi suan jing. The order of humanities on astronomy which this paper focuses on is an order model modeled after the process of ancient people observing astronomical phenomena. The pattern of heaven and earth is known for the meaning of 像, 法, 效, and 擬, which were arranged in the examples of 象. This paper mainly considered the Zhou bi suan jing from this point of view, because the Book and an annotation were identified as the notion of order of humanities in the form of astronomy. Therefore the ancient people that this paper assumes are the saints and astronomical observers spoken in the scriptures of he Zhou bi suan jing and the commentary of Zhàojūnqīng. The main contents reviewed in the Zhou bi suan jing were imitating the structure and shape of the heavens and the earth by observing the movement of the sun. Among these, the idea of ​​order that the ancients valued was largely derived into two. One is to model the phases of the North Pole and the North Pole, with the center as the top. This is the concept of order arising from the order of operation between the Big Dipper and the stars. In addition, the Zhou bi suan jing said that the sum of heaven and earth is achieved when ancient people observe astronomy and look at the North Pole. It is proposed through the notion that the observer is located as the north-south axis of the North and the center of heaven and earth.