초록 close

본 연구는 성인학습자들의 학습성과에 효과적인 학습전략을 평생교육현장에서 확인하고, 연령에 따른 효과 차이를 파악하기 위하여 진행되었다. 이를 위해 K원격대학에 재학 중인 230명의 성인학습자들을 면대면 수업 직후 두 집단으로 분류하여 연습시험(빈칸 채우기)과 반복학습(키워드 중심)이라는 다른 방식의 학습전략을 제시하고, 이에 대한 선호와 기대를 탐색하는 설문조사를 추가로 진행하였다. 마지막으로 각각의 학습전략이 종료된 일주일 후, 참여자들에게 수업내용의 서술을 요구하는 최종시험을 실시하였고, 작성된 답안을 키워드 제시와 논술평가의 두 가지 채점기준으로 평가하였다. 설문조사 결과 참여자들은 교재정독의 학습전략을 선호하는 것으로 나타났으며, 참여집단 간 성과 차이를 비교한 결과 연습시험을 실시한 집단이 반복학습 참여집단보다 모든 연령대에서 우수한 학습성과를 나타내었다. 한편 참여자들은 수업 후 실시된 학습전략이 실제 성취에 긍정적 결과를 가져올 것으로 기대하였으나, 반복학습전략에 더 많은 기대를 하는 것으로 나타나 실제 학습성과와는 상반된 기대를 나타내었다.


The purpose of this study is to evaluate the testing effects as a learning strategy for adult learners attending the K Open University. Participants consist of two groups, the practice test or the repetitive learning and a fill-in-the-blank practice test or repeated keyword-based learning, which proceeded in each group immediately after the face-to-face class. After the learning strategy was completed, a survey was administrated to assess the perception and expectation of the participants' learning strategies. A week after the completion of the learning strategy, the final test was implemented to evaluate the learning outcomes the participants by two scoring criteria, keyword presentation and writing ability. The results of this research showed most participants preferred learning strategies of reading textbooks. In addition, the group of fill-in-the-blank practice test significantly showed better learning performance than the group of repeated keyword-based learning for all ages. That is, adult learners relied on learning strategy of repetitive studying but a practice test affects more positively on learning outcome in fact.