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이 연구는 일본의 쿠로카와온천관광여관협동조합(黒川温泉観光旅館協同組合)을 대상으로 성공요인을 분석하고, 특성을 도출하여, 우리나라 관광레저분야협동조합 운영에 시사점을 제시하고, 학술적․정책적 연구를 촉진하기 위해서 진행하였다. 우리나라에는 관광레저분야에 2018년 말 기준 약 400개의 일반협동조합이 있으며 협동조합의 설립이 꾸준히 이루어지고 있는 것으로 파악되지만 이와 관련한 학술적․정책적 연구는 아직 부족하다. 본 연구에서 쿠로카와온천을 사례로 삼은 이유는 소규모 사업자들이 협력체계를 구축하여 환경개선사업을 공동으로 추진하고 공동마케팅을 통해 국내외적 지명도를 높인 사실에 주목했기 때문이다. 연구방법은 기존 연구보고서, 쿠로카와온천관광여관협동조합 홈페이지와 페이스북, 현지조사 당시 입수한 홍보 및 안내자료 3종, 쿠로카와온천관광여관협동조합 사무국으로부터 제공받은 보고서 5종 등의 문헌자료와 관계자 인터뷰를 토대로 한 사례분석(case analysis)이며, 인터뷰의 내용은 주로 성공요인과 특성에 대한 것이었다. 분석결과에 따르면 성공요인은 1) 리더십에 기반을 둔 협력시스템의 구축, 2) 대도시에서의 경험으로부터 비롯한 고객의 니즈를 파악하고 트렌드를 선도하는 능력, 3) 경관조성 등 가시적인 협력사업, 4) 노천온천과 노천온천 공동이용권 등 차별화된 콘텐츠, 5) 교통접근성의 개선과 국제관광지 육성을 위한 행정사업의 성과로 확인되었다. 또한 쿠로카와온천관광여관협동조합은 ‘사업자협동조합’이면서 ‘지역개발협동조합’의 특성을 지니고 있다는 것을 알게 되었다. 이를 토대로 협동조합의 공동사업 아이템과 공동마케팅을 위한 노력, 인터뷰 참여자들이 이야기한 ‘경쟁’과 ‘공동발전’을 위한 구체적 방안 및 참여주체의 역량을 강화하고 협동조합 운영을 활성화하는 맞춤형 정책지원의 필요성 등의 시사점을 제시하였다.


This study examines the Kurokawa Hot Spring Cooperative in Japan because it is a consortium of small businesses that built a cooperative system to jointly improve the environment and market themselves at home and abroad. The case analysis was based on bibliographic data (including existing research papers, the Cooperative's website and Facebook page, three publicity and information materials acquired during the survey in Japan, five reports provided by the Cooperative secretariat), and interviews with appropriate parties. The interviews primarily addressed the success factors and characteristics of the Cooperative. According to the analysis, the leading success factors were 1) establishment of a cooperation system based on leadership; 2) the ability to identify the needs of customers and to lead the trend based on experience earned in large cities; 3) visible cooperative projects such as landscaping; 4) unique features such as outdoor hot springs and tickets that can be used to enjoy any of the outdoor hot springs in the local area; and 5) projects to improve traffic accessibility and to foster international tourist attractions. In conclusion, this study gives its counterparts in Korea three suggestions. First, efforts need to be made to jointly develop products and services and to stage marketing campaigns for the benefit of all collectively. Second, further academic and policy research should be conducted to come up with concrete measures for ‘competition’ and ‘joint development’ as addressed by the interviewees. Last but not least, customized policy support is necessary to empower participants in cooperatives and to facilitate the operation of cooperatives.