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본 논문은 재일동포기업가 김희수 회장의 창업사례를 통해 그의 창업혁신과 글로벌기업가정신을 규명하는데 있다. 특히 논문은 창업과정에서 발생하는 혁신의 발전단계를조합(융합)-분리의 연결-파괴적 기술-연결의 파괴(디커플링)로 연결하여 김희수 회장의창업혁신의 기업가 정신을 도출한다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 김희수 회장의 기업성공은 일본 내 주류기업보다는 마이너리티 기업가의 유연성과 탁월성을 바탕으로 새로운 결합과 파괴적 혁신을 통해 고객중심의 혁신적인 제품과고객서비스를 제공한 가나이 양품점과 부동산임대업 등 시대적 흐름과 자금의 흐름을 간파하여 창업한 사업 분야에서 성공한 것으로 나타났다. 둘째, 김희수회장의 기업성공은 일본 내 혹은 한국사회와의 단절된 사회적 관계(네트워크)를 연결하는 탁월한 기업가적 역량을 통해 가능했다. 셋째, 김희수 회장은 한일양국에서 혁신적인 제품과 고객서비스 제공, 한일 사회적 관계(네트워크)를 통한 교육사업과사회적 공헌사업에 성공했지만, 이후 연결의 파괴(디커플링)를 통한 신사업의 구축은 지속적으로 이루어지지 못했다. 결론적으로 김희수 회장은 일본사회에서 재일동포에 대한 차별과 배제가 심했던 당시사회적 약자로서 창업혁신을 바탕으로 기업에 성공하여 한일양국에서 교육 사업으로 인재양성과 사회적 공헌을 달성하기 위해 일생을 바친 글로벌 기업가정신의 소유자라고 할수 있을 것이다. 추후 연구는 이번에 다루지 못한 김희수 회장의 사업 성패요인을 분석하는 것이다.


The paper examines the Start-up innovation and global entrepreneurship throughthe case of CEO Kim Hee-Soo of Korean-Japanese entrepreneurs. In particular, thispaper derives the entrepreneurial spirit of start-up innovation by Kim Hee-Soo byclassifying the innovation stage that occurs in the founding process into combinationseparation-destructive technology-decoupling. The research results are as follows. First, Kim Hee-Soo succeeded in identifyingthe flow of timing and money, such as the Ganai Boutique and real estate leasingbusiness, which provided innovative products and customer-oriented services based onnew combinations and disruptive innovations based on the flexibility and excellence ofminority entrepreneurs. Second, Kim Hee-Soo’s success was made possible through hisoutstanding entrepreneurial ability to connect with disconnected social network inJapan and Korean. Third, Kim Hee-soo succeeded in providing innovative products andcustomer services in Korea and Japan, education and social contribution projectsthrough the Korea-Japan social network, but since then, new projects have not beenestablished through decoupling. In conclusion, Kim Hee-Soo was the owner of globalentrepreneurship who succeeded in business based on Start-up innovation and achievedhuman resource development and social contribution through education business inKorea and Japan. Factors of business success or failure in CEO Kim Hee-Sooentrepreneur will be derived in future study.