초록 close

공예의 재료와 창작 과정을 재조명하여 인터렉션 디자인에 공예적 요소들을 접목함으로써 새로운 방식의 컴퓨팅과 디지털 상호작용 방식을 개발할 수 있다. 창작물에 대한 감상이 디지털 화면으로 제한되는 인터랙션 디자인의 창작방식과 달리, 공예의 창작은 재료와의 신체적 교감을 제공함으로써 창작과정에서 창의성이 발현될 수 있도록 해준다. 연구의 목적은 공예적 인터렉션 디자인의 창작 방법을구축하고 나아가 그러한 창작 결과물이 디지털 정보를 활용하는 방식과 그 창의성을 탐색하는 것이다. 연구 방법은 선행 사례들을 토대로 인터페이스를 개발하고 그 결과물을 저자의 반향을 통해 평가하는것이다. 공예와 인터렉션 디자인, 인터렉티브 타이포그래피에 대한 기존의 연구와 시도들은 융합하는기존의 연구들은 신체적 움직임을 통해 디지털 정보에 접근하고 이를 사색할 수 있도록 하는 다양한방식들을 보여준다. 이러한 연구들을 토대로 본 저자는 매듭공예의 문화적 의미, 매듭의 재료, 창작 과정을 재해석하여 이를 토대로 시를 감상하는 새로운 방식의 끈 인터페이스를 개발하였다. 전도성 실과재봉실을 엮어 끈이 접히거나 서로 맞닿은 모양에 따라서 저항이 달라지는 끈 인터페이스를 제작하여이 끈의 4분절을 사용자가 접거나 엮어서 나올 수 있는 12가지 각기 다른 경우의 수에 따라 임의적으로 이상의 시 ‘절벽’의 각 구절이 배정되어 디지털 영상을 통해 나오도록 하였다. 연구 결과는 다음과같다. 첫째, 공예의 창작 과정을 재해석한 인터렉션 디자인 작업은 새로운 방식의 비선형적 시의 감상을 가능하게 해준다. 둘째, 물질성에 기반 하여 디지털 정보를 접근하고 재창작 할 수 있도록 해준다. 셋째, 인터렉션 디자인 창작과 혁신의 촉매로써의 공예의 가치를 재발견 해주도록 해준다.


Incorporating the materials and creative process of craft into interaction design can suggest a new way of computing and digital interaction. In contrast to interaction design, where appreciation of creations is limited to digital screens, craft practice offers physical interaction with the material, enabling creativity to be revealed during the creative process. The purpose of the study is to establish a creative method of craft interaction design and further explore the way such creative output engages with digital information and its creativity. The research method includes developing an interface based on prior research and to discuss the results through the author’s reflections. Prior research that integrates craft, interaction design, and interactive typography shows various ways digital data can be provided and reflected through one’s bodily movement. Based on such prior research, this project reinterprets the materials and practices of the traditional Asian craft of “knotting” and creates an interface through which users can recite a poem of longing. The interface is knitted through conductive thread and sewing thread, creating a cord. This cord interface changes its resistance when it is folded, enabling the system to track its approximate shape. The users can fold or knot 4 segments of the interface creating 12 different cases, which will have the system to show a corresponding line of poem from Lee Sang’s ‘Cliff’ on the screen. The results of the study are as follows. First, it is a new literary experiment on poetry. Second, it suggests material-based interaction on digital data. And third, it rethinks craft as offering innovation and creativity on interaction design methods.