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언어는 존재의 집이다. 인간의 삶은 사유를 생성하고, 그것은 또 사유로 구성된다. 사유는 언어로 표상되기 때문에 언어를 살펴보면 개인의사유와 집단의 의식을 파악할 수 있다. 본 논문에서 고대의 서예 품평에들어있는 ‘美’에 관한 사유들, 즉 미학적 용어(개념어)를 통해서 각 시대의 서예에 대한 사유를 파악해 보았다. 품평론이 시작된 위진남북조 시기에 주목할 만한 양흔(羊欣, 370~442) 의 채고래능서인명(采古來能書人名), 도홍경(陶弘景, 456~536)의 상양무제논서계(上梁武帝論書啓), 소연(蕭衍, 464~549)의 고금서인우열평(古今書人優劣評), 원앙(袁昻, 461~540)의 고금서평(古今書評), 유견오(庾肩吾, 478~551)의 서품(書品)을 중심으로 미학적 개념들(범주)을 채록하여 의미를 검토하고, 미적 인식과 흐름을 파악하였다. 위 시기에 쓰인 품평문에 들어있는 ‘美’에 관한 사유들, 즉 미학적 용어(개념어)를 통해서 그들의 서예에 대한 사유와 미의식을 파악해 보았다. 초기의 품평론 자료를 대상으로 하였기 때문에 폭넓은 사유와 방식을 발견하지는 못했지만 품평론 초기 미의식에 관한 약간의 정보를 파악할 수 있었다.


Language is the home of existence. Human life is made up of reasons and causes. Because reasons are represented in language, one can identify individual reasons and group consciousness by looking at language. imperial family(歷代) consists of discussions on the nature of calligraphy (main nature theory), discussions on the changes, types, and changes in calligraphy (written theory), discussions on the principles and methods of the composition of characters subject to the expression of calligraphy (written theory), and discussions on how to express written intention(書意) by drawing letters by using a brush (creation theory), and appreciating and criticizing works created. Among them, appreciation of calligraphy(書藝鑑賞) describes the threedimensional spatiality and four-dimensional shape through a two-dimensional figure consisting of lines in a calligraphy work. This phenomenon appeals to visual stimulation, but in the form, the writer's talent and orientation, so-called "人人人" and his/her character, including his/her studies, is felt. It also communicates with the collective spirit of the people of the time (the spirit of the times), which was produced while appreciating calligraphy works, which is a space art. This paper has grasped the reasons for their calligraphy through the aesthetic reasons in ancient calligraphy reviews, i.e. aesthetic terms (conceptual terms). The initial review of the product did not reveal a wide range of reasons and methods, but meaningful messages were read as described in the conclusion.