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본 연구는 수산물 안전에 대한 소비자의 인식에 영향을 미치는 요인을 조사한 것이다. 이 연구는 처음으로 수산물에 한정하여 소비자들의 식품안전 인식 영향요인을 분석하였다는 점과 결과의 해석이 용이한 부분비례승수모형을 이용하였다. 주요 연구결과를 정리하면 다음과 같다. 고연령층의 소비자는 수산물 안전성에 대한 신뢰도가 높다. 수산물 건강상의 이점을 높게 평가하는 소비자는 수산물 안전성에 대한 신뢰도가 높았다. 수산물 안전성 인식에 가장 큰 영향을 미치는 것은 생산단계의 신뢰성이다. 따라서 수산물 안전에 대한 소비자의 인식을 개선하기 위해서는 수산물 생산단계의 신뢰성이 먼저 높아져야 한다. 이를 위해서는 '농수산물 품질관리법'에 근거한 수산물 품질인증을 확대하는 것과 함께 HACCP를 활용하여 소비자에 대한 홍보와 교육이 병행될 필요가 있다.


This study aims to analyze factors that affect consumer's perception of seafood safety. In this study, we considered the population-social chracteristics, subjective perception·experience and reliability for seafood production-distribution-consumption stages as factors influencing the safety perception of seafood products. The dependent variable is the reliability of seafood product safety, and the analysis used the partial proportional odds model because the parallel regresstion assumption of the ordered logit model result was violated. The main results are as follows; Consumers of high age class have high reliability in seafood safety; Consumers who highly value the health benefits of seafood products have high reliability in the safety of seafood products; The greatest influence in recognizing the safety of seafood products is the reliability of the production stage. Therefore, in order to improve consumer's perception of seafood safety, the reliability of the fisheries production stage should be raised first. At this time, it is necessary to use the quality certification label and HACCP, which are established by law, and publicity and education for consumers should be accompanied.