초록 close

어린이를 각종 교통사고로부터 보호하기 위해 어린이보호구역이 지정된 이래, 학교 주변과 같이 어린이들이 주로 활동하는 공간에서의 교통사고는 감소하는추세이지만, 여전히 전체 교통사고의 다수를 차지하고있다. 그동안은 이러한 이유를 운전자의 부주의로만여겨왔다. 그러나 어린이보호구역에서 발생하는 사고의 많은 부분은 어린이들의 돌발적인 행위로 발생하고 있는 것이 현실이다. 이런 점은 어린이보호구역에적용된 시설이 운전자의 안전운전에만 초점을 둔 시설로 어린이의 돌발적인 행동을 예방하기 위한 고려는 부족했기 때문으로 볼 수 있다. 특히 펜스의 경우 차도와 인도를 분리하여 어린이가 차도로 진입하는 것을 막는 일차적 방어시설로 그역할이 중요하지만 대상자인 어린이의 행동을 고려한디자인은 부족하다. 이에 본 논문에서는 어린이의 행동을 분석한 공인된 기준을 살펴보고 비교하여 어린이 보호구역의 펜스에 적용하는 기준을 마련하고자하였다. 이를 위해 행정안전부의 ‘어린이놀이시설의시설기준 및 기술기준’ 중 펜스와 비슷한 역할을 하는시설의 안전기준을 기반으로, 기존 펜스의 조사에서도출된 문제를 보완할 수 있는 디자인을 적용하여 어린이보호구역 펜스의 기능성을 높이고자 하였다. 기존의 어린이 보호구역 펜스의 조사에서 도출된문제는 ‘행동유발,’, ‘인지관련’, ‘소재관련’으로 볼 수있다. 행동유발은 어린이가 펜스를 기어올라 무단횡단을 하는 돌발행동을 의미하며, 인지관련은 어린이보호구역이라는 시각적 정보의 위계, 소재관련은 접촉으로인한 사고를 의미한다. 이러한 문제를 어린이놀이시설의 시설기준 및 기술기준’과 비교한 결과, 세로형 지지대를 적용한 디자인, 반사시트와 그래픽의 사용, 플랜터를 활용한 안전공간 확보 등의 해결방안이 도출되었다. 또한 본 논문에서는 위의 문제 해결방안을 기반으로 제시된 기준을 시각화하여 보완된 디자인을제안하였다. 본 연구는 어린이보호구역에 설치된 펜스의 디자인을 조사하여 어린이 교통사고를 예방하기에 적합하게디자인되었는지를 확인한 후, 적합한 기준과 디자인안을 제시하기 위한 논문이다. 제시된 기준을 통해 어린이보호구역의 사고 경감뿐만이 아니라, 디자인 과정에서 어린이가 안전 주체임을 인식하고 수행할 수 있는 계기가 되기를 바란다.


Since school zone were designated to protect children from various traffic accidents, traffic accidents in the areas where children are mainly active, such as the vicinity of schools, have been decreasing, but still account for the majority of traffic accidents. Until now, the cause was regarded as the driver’s carelessness only. However, the reality is that many of the accidents that occur in school zone are caused by sudden actions of the children. This is because the facilities applied to school zone are focused only on the safe driving of the drivers and lack the consideration to prevent the unexpected behaviors of children. Especially, in the case of fences, their role as the primary defense facility that separates the road and sidewalk to prevent children from entering the road is important, but the design considering the behavior of the subject, namely, the children, is insufficient. Therefore this paper endeavors to provide a standard to be applied to child protection zone fences by examining and comparing the recognized standards that analyze the behaviors of children. To this end, based on the safety standards of facilities that play a role similar to the fences from the ‘Facility and Technical Standard of Children’s Play Facilities’ of the Ministry of Public Administration and Security, this study tries to increase the functionality of child protection zone fences by applying a design that can solve the problems derived from the existing surveys of fences. Problems drawn from existing surveys of child protection zone fences can be viewed as ‘action initiation,’ ‘cognition-related,’ and ‘material-related’. Action initiation refers to the sudden action of a child who climbs the fence to jaywalk. Cognition-related refers to the order of visual information as a child protection zone, and material-related refers to accidents caused by contact. As a result of comparing these problems with the ’Facility and Technical Standard of Children’s Play Facilities,’ solutions such as design using vertical support, the use of reflective sheets and graphics, and the securing of a safe space using planters were derived. In addition, this paper proposes a design that is complemented by a visualization of the proposed standards based on the above problem-solving methods. The purpose of this study is to examine the design of fences installed in school zone, to verify whether they are designed to prevent children’s traffic accidents, and to suggest appropriate standards as well as a design proposal. It is hoped that the suggested standards will not only reduce the accidents in school zone but also be an opportunity to recognize in the design process that children are the subject of safety and to implement solutions as such.