초록 close

중국에서 2017년도부터 시작한 인스턴트 비디오의열풍이 현재까지 지속되고 있다. 이와 같은 현상은 1인미디어의 추세가 실시간 생방송으로부터 인스턴트 비디오로 변화하는 과정이며, 이러한 과정에서 인스턴트비디오의 플랫폼인 틱톡 애플리케이션의 이용률이 급속히 증가하고 있다. 본 연구는 이러한 현상의 원인을분석하고자 하며, 틱톡 애플리케이션을 이용하여 공개된 인스턴트 비디오의 콘텐츠와 사용자의 상호작용을검토하였다. 그 사례대상 선정을 위해 예비조사를 통하여 IOS버전을 사용한 표본사례를 중심으로 유효데이터80부를 수집하였고, 조사대상 중에서 가장 빈번하게 틱톡을 사용하는 20~29세의 남성을 대상으로 다시 비확률 추출을 하여 10명을 대상으로 인터뷰 조사를 실시하였다. 인터뷰를 통해 대상자가 틱톡을 처음 사용하게된 원인, 지속적인 사용 이유와 관심 콘텐츠를 조사한후 최종적으로 틱톡 애플리케이션 인스턴트 비디오에대한 평가를 분석한 결과, 20~29세의 남성들은 외부영향으로 인하여 틱톡 애플리케이션을 처음 사용하게 되었으나, 지속적으로 애플리케이션을 사용하게 하는 요소는 콘텐츠에 대한 호기심, 지식 및 학습에 대한 욕구, 사회이슈에 대한 관심, 혹은 단순한 심심풀이 등 다양하다는 것을 확인할 수 있었다. 결론적으로, 사용자가 최초로 인스턴트 비디오 시청을 시작하는 원인은 내적인 영향보다 외적인 영향이더 크지만, 지속적인 시청의 원인은 외적 영향보다는 내적 수요인 개인 관심 분야와 더 밀접한 연관이 있으며 개인관심 콘텐츠로 인하여 인스턴트 비디오를다시 시청하게 되고 그 과정을 반복하여 순환구조를형성하여 사용지속성을 유지하는 결론을 도출되었다. 또한, 틱톡에 대한 평가를 검토하면, 인스턴트 비디오의 정보전달이 신속한 장점인 반면에 콘텐츠의 신뢰성이 낮아 오류정보의 전파로 부정적인 여론이 사회에 확산되는 단점도 동반되는 현상이 발생하므로 향후로 인스턴트 비디오에 대한 콘텐츠 심사과정을 현재보다 강화할 필요가 있다고 판단되었다.


The craze of instant video that started in 2017 continues to this day. This phenomenon is a trend change process of We-Media from live broadcasting to Instant video, and among this process the utilization of Instant video platform ‘Tik Tok application’ is rapidly increasing. To analyze the cause of this phenomenon, this research examined the Instant video released through ‘Tik Tok application’ and the interaction of the viewers. To select the case target 80 copies of valid data were collected based on sample case of IOS version users, among them non-probability sampling subjected to males of age 20 to 29 who most frequently use ‘Tik Tok application’ was conducted, and 10 males were interviewed. Through the interview the subjects’ cause of first use of ‘Tik Tok application’, reason of continuous use and the interested contents were inquired then finally the evaluation of ‘Tik Tok application’ was conducted. As the result of the analysis the it was confirmed that males of age 20-29 used ‘Tik Tok application’ for the first time due to external influences, but the factors that make them use the application continuously are diverse such as curiosity about contents, desire for knowledge & learning, interest in social issues or to simply pass the time. In conclusion, the reason why the users start watching instant videos for the first time is attracted by the external impact is more than internal impact. The reason for continuous viewing is related to internal needs and personal interest areas. According to the content of personal preference, the users can be continuous viewing of short videos and repeated. This circulating process will be continued. According to user evaluation, rapid information dissemination of Tik Tok instant video is an advantage. On the contrary, the low reliability of content, and the spread of false information may lead negative public opinion, which is a shortcoming. In conclusion, It is necessary to improve the management of instant video content review.