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옥외광고물은 도시를 이루는 요소로서 품격 있는도시경관 형성을 위해 각 지자체에서는 제도 및 규제, 다양한 지침을 마련하여 옥외광고물에 대한 관리를수행하고 있다. 그러나 현실에서의 옥외광고물은 사적영역으로 상점주의 옥외광고물에 대한 이해도 부족으로 가이드라인의 활용도가 떨어지며, 각 지자체의 행정적 제재 및 단속에도 무분별한 옥외광고물이 난립하고 있는 실정이다. 이를 해결하기 위해 본 연구에서는 옥외광고물 관리현황의 한계점을 알아보고 효율적인 관리를 위한 방안을 모색하였다. 우선, 지역의 부동산 중개협회 및 옥외광고협회와의 업무 협약을 바탕으로 총괄 디자인 경유제 체계를 도입하기 위한 방안을 강구하였다. 이를 통해 상점 준비 단계부터 옥외광고물에 대한 이해를 돕도록 하고 디자인 검토를 통해 불법광고물 설치를 사전에 예비하여 품격 있는 옥외광고물을 설치할 수 있도록 제언하였다. 또한 옥외광고물을 쉽게 이해하고 현장에 올바르게 적용할 수있도록 옥외광고물 디자인 가이드 마련시 입체적 디자인 설치 안을 제안하고 간판표시계획서 제출을 의무화하여 건물이 지어질 때부터 간판과 조화로운 디자인을 하도록 하여 도시 경쟁력 향상을 위한 방안을제시하였다.


Outdoor advertisements are elements that make up the city. Every local government manages outdoor advertising by preparing the system, regulations, and guidelines for the creation of a decent urban landscape. However, in reality, outdoor advertisements are private spaces, and adherence to guidelines is poor due to a lack of understanding by shop owners, so despite administrative sanctions and local government crackdowns, there are still many outdoor advertisements. To solve this problem, this study identifies the limitations of outdoor advertisement management and sets out ways to manage them efficiently. First, measures to introduce a Total Around Check System is devised, based on business agreements with local real estate agents and outdoor advertising associations. Through this, it is suggested that the quality of outdoor advertisements can be improved by preventing the installation of illegal advertisements in advance through design review. In addition, to easily understand outdoor advertisements and install them correctly, a three-dimensional design installation plan is proposed for when preparing an outdoor advertisement, as well as a mandatory submission of a signage plan to ensure that sign designs are in harmony with the period of the building’s architecture. A way to improve competitiveness is also suggested.