초록 close

본 연구는 미용관련 자격증 취득 학생들의 학업적자기효능감, 전공만족도, 진로인식 간의 구조적 관련성을 규명하는 데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 2018년 10월 27일부터 12월 19일까지 광주⋅전남 지역 소재 특성화고 미용전공 학생들 중 미용관련 자격증 취득자 300명을 대상으로 자기기입법을 통해 설문 조사를 실시하였으며, 245부를최종 분석에 이용하였다. 수집된 자료의 분석을 위해통계처리는 SPSS Ver. 21.0과 Amos Ver. 21.0 프로그램 통계 패키지 프로그램을 활용하였다. 이상의 결과로 미용관련 자격증 취득 학생들의 학업적 자기효능감과 전공만족도, 진로인식 간의 구조적관계에서 학업적 자신감과 학업적 자기조절효능감, 과제학습 난이도 모두 전공만족도에 중요하게 작용하는것을 확인하였다. 학업적 자기조절효능감은 진로인식에도 영향을 미치는 것으로 전공만족도와 진로인식에있어 핵심 요인으로 작용하는 것을 확인하였다. 또한, 전공만족도는 진로인식을 함에 있어 중요한 의미로작용하고 있음을 알 수 있었다. 이는 학업적 자신감, 학업적 자기조절효능감, 과제학습 난이도로 학습자의특성과 가치 등을 고려하여 선택권을 제공하고 자율성에 근거한 자기효능감을 향상시켜야함을 시사하고있다.


This study attempted to determine structural relationships among academic self-efficacy, academic major satisfaction and career awareness in the students holding a cosmetology-related license. For this, a self-administered questionnaire survey was conducted among a total of 300 students holding a cosmetology license among high school students majoring in cosmetology in Gwangju and Jeollanam-do from October 27 to December 19, 2018. Among them, 245 copies were used for final analysis. The collected data were analyzed using SPSS Ver. 21.0 and Amos Ver. 21.0 and the results found the following: In structural relationships among academic self-efficacy, academic major satisfaction and career awareness in students holding a cosmetology license, academic confidence, academic self-regulatory efficacy and task difficulty all had a significant effect on academic major satisfaction. Academic self-regulatory efficacy also had an influence on career awareness as a core factor in academic major satisfaction and career awareness. Furthermore, academic major satisfaction played a crucial role in career awareness. In other words, it is necessary to offer students the right to choose considering their characteristics and values through academic confidence, academic self-regulatory efficacy and task difficulty and to enhance such self-efficacy based on autonomy.