초록 close

최근 지속가능한 개발의 건축 환경이 대두됨과 동시에 그 해법으로 기존건축물을 활용한 재생건축카페가 생겨나며 주목받고 있다. 본 연구는 재생건축카페의 유형에 따른 서비스스케이프 경험요인이 방문만족도와 추천의도에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 구체적으로는 재생건축카페가 재생이라는 가치를 유지하며 지속되기 위한 서비스스케이프 측면에서방문자의 이용경험을 향상시킬 수 있는 재생건축카페서비스스케이프 디자인전략 방안을 논의하고자 한다. 선행연구를 통해 재생건축카페 방문자 경험요인을 도출하고, 도출한 경험요인에 따라 적용범위를 구체화하기 위해 사례분석을 진행하였다. 이를 바탕으로 구성된 재생건축카페의 재생적용범위유형(유지보수, 대수선)에 따라 방문자경험요인(심미성, 쾌적성, 편의성, 오락성, 청결성, 공간성, 인적서비스)이 방문만족도와추천의도에 미치는 영향을 알아보았다. 조사 결과는유지보수한 재생건축 유형의 서비스스케이프 경험요인(심미성, 인적서비스, 오락성, 편의성, 공간성)이 방문만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.


Recently, as the architectural environment of sustainable development has emerged, renewable architectural cafes that utilize existing buildings are gaining attention as a solution. This study wanted to find out the effect of service scape experience factors on visit satisfaction and recommendation intention by type of renewable building cafe. Specifically, we would like to discuss plans for design strategies for renewable architectural cafes that can improve visitors’ experience in terms of service scape to sustain the value of regeneration and to sustain the value of regeneration. The case analysis was conducted to derive the visitor experience factors of the regenerative architecture cafe through the prior study and to clarify the scope of application according to the derived experience factors. Based on this, visitor experience factors (psychological, comfort, convenience, entertainment, cleanliness, cleanliness, spatiality, and human service) affected visit satisfaction and recommended degree according to the scope type of regeneration application (maintenance and repair line) of the regenerative building cafe, scape experience factors (psychological, human service, entertainment, convenience, and spatiality) have a significant effect on visit satisfaction.