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벨 에포크는 전통적 그래픽 표현에서 모던 그래픽디자인으로 전환된 시기로 일러스트레이션과 그래픽포스터의 황금기였다. ‘아름다운 시대’로 불리는 벨 에포크(Belle Epoque)는 19세기 말부터 1차 세계대전 발발 직전인 1890-1914년 동안 프랑스의 경제⋅사회⋅문화 전반에 걸쳐서 융성하였던 화려한 시기를 칭한다. 이 시기에는 자포니즘, 인상주의, 아르 누보, 야수파, 큐비즘 등이 등장하였으며, 특히 자포니즘과 아르누보 양식이 그래픽디자인 표현 양식의 주류를 형성하였다. 본 연구 목적은 유럽의 아르 누보 스타일의 대세 속에서 유럽의 아르누보와는 다소 차이가 있는 프랑스벨 에포크 그래픽포스터의 장식적, 기능적인 특성을자포니즘과의 연관성에서 연구⋅분석하였다. 벨 에포크의 프랑스 모던 그래픽포스터 유형 및 현대적 의미에 관한 연구는 벨 에포크의 의미 및 사회문화현상, 벨에포크의 프랑스 그래픽 포스터의 대표작가와 표현양식, 벨 에포크의 그래픽 포스터의 특징 및 의미 분석등을 중심으로 연구⋅분석하였다. 세부적으로 벨 에포크의 의미 및 사회문화현상에서는 벨 에포크의 정의및 의미, 사회현상, 예술의 표현 양식 등을 중심으로연구하였다. 특히 사진 및 석판인쇄술 등의 과학기술의 발명과 자포니즘의 표현 양식이 벨 에포크의 그래픽 포스터에 끼친 영향을 중심으로 연구하였다. 대표작가와 표현 양식에서는 쥘 세레(J. Chéret), 툴루즈 로트렉(H. Toulouse-Lautrec), 알폰스 무하(A. Mucha), 카상드르(Cassandre)의 작품을 중심으로 연구하였다. 벨 에포크의 그래픽디자인 표현 양식 연구는 자포니즘, 특히 일본의 목판화 우키요예의 영향으로 나타난다양한 표현 양식을 조형적으로 분석하였다. 그래픽포스터 특징 및 의미 분석에서는 문화적 특성의 맥락에서 프랑스 모던 그래픽포스터을 장식성과 기능성을 내재한 아르 데코 전통과 유사한 의미에서 상징적 측면을 조명하였다. 이러한 양면적인 벨 에포크의 그래픽포스터 의미 분석은 ‘에키보크(équivoque, 애매한)’의개념을 중심으로 연구하였다. 이러한 연구는 당시의유럽국가의 미래주의, 구축주의, 신조형주의, 바우하우스의 그래픽 표현과는 다른 프랑스의 그래픽포스터의의미와 상징을 재조명하는 계기가 되었다. 본 연구는 벨 에포크의 프랑스 그래픽디자인, 특히아트 포스터에 관한 연구를 통하여 유럽의 아르 누보스타일의 대세 속에서 프랑스 그래픽포스터의 특성을연구하였다는 측면에서 연구의 의의가 있다. 특히 기호학적 의미 분석을 통하여 벨 에포크의 그래픽포스터의 문화적 상징성과 의미체계를 연구함으로써 21세기의 시각에서 프랑스 그래픽디자인을 재해석할 수있는 계기를 제시하였다. 이러한 연구를 통하여 예술성이 강한 프랑스 현대 그래픽 디자인의 장식성과 기능적인 양가적 가치와 의미를 이해할 수 있는 계기가될 것으로 예상한다.


Belle Epoque was the golden age of illustration and graphic poster, with the transition from traditional graphic expression to modern graphic design. Belle Epoque, dubbed the “Beautiful Era,” refers to the splendid period that flourished throughout France’s economy, society and culture from the end of the 19th century to 1890-1914 just before the outbreak of World War I. During this period, Japonism, Impressionism, Art Nouveau, Fauvism, and Cubism emerged, and in particular, Japonism and Art Nouveau style formed the mainstream of graphic design styles. The purpose of this study was to study and analyze the decorative and functional characteristics of the French Bellel Epoque graphic poster, which is somewhat different from the European Art Nouveau, in the trend of Art Nouveau style in Europe in relation to Japonism. The study on the French’s modern graphic poster types and meaning of Belle Epoque focused on the meaning and social cultural phenomena of this period, the representative French graphic artists and expression style of Belle Epoque, and the analysis of the graphic poster’s features and meanings of Belle Epoque. In detail, the meaning and social cultural phenomena of Belle Epoque were studied centering on the definition and meaning of Belle Epoque, social phenomena, and the expression style of art. In particular, the invention of science and technology, such as photography and lithography, and the influence of the Japonism expression style on the graphic poster of Belle Epoque were studied. The representative artists’ and there’s expression forms focused on the works of J. Chéret, H. Toulouse-Lautrec, A. Mucha and Cassandre. Belle Epoque’s study of the expression style of graphic poster formatively analyzed the various expression styles that appeared under the influence of Japonism, especially Japanese woodcut Ukiyo-e. Graphic poster features and meaning analysis highlighted the symbolic aspects of French modern graphic poster in the context of cultural characteristics in a similar sense to the Art Deco tradition, which has inherent decoration and functionality. This doublesided analysis of Belle Epoque’s graphic poster semantics analysis was focused on the concept of équivoque(ambiguous). These studies led to a re-examination of the meaning and symbol of French graphic poster, which is different from the European countries graphic representation such as Futurism, Constructivism, Neo-Plasticism and Bauhaus. This study is meaningful in that it has studied the characteristics of French graphic design in the Belle Epoque with the focus of art posters. In particular, by studying the cultural symbolism and semantic system of Belle Epoque graphic poster through semantic analysis, it presented an opportunity to reinterpret French graphic design from the perspective of the 21st century. Through this study, it is expected that this will be an opportunity to understand the decorative and functional ambivalent value and meaning of French modern graphic poster with strong artistry.