초록 close

헤어샵은 지속적인 양적성장으로 인해 광범위해지고 다양한 유형으로 성장하고 있다. 이에 근무환경도헤어샵 유형에 따라 차이가 있으며, 이러한 차이는 종사자의 심리에 영향을 미칠 것이다. 그러나 헤어샵 유형별 차이를 비교하는 연구는 부족한 실정으로 헤어샵 유형별 종사자들의 심리에 관한 차이를 비교 분석하여 유형별 인적자원관리의 기초자료 및 정보를 제공하고자 한다. 본 연구 자료분석은 SPSS WIN 21.0 통계 프로그램을 활용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 검증하였다. 또한, 헤어샵 유형에 따라 긍정심리자본, 커뮤니케이션 만족, 정서적 몰입, 감정소진, 직무만족, 이직의도에 차이가 있는지 알아보기 위해 일원변량분석(One way ANOVA)을 실시하였으며, 사후검정 방법으로 Duncan test를 실시하였다. 연구 대상 및 범위는 광주광역시 프랜차이즈⋅지역브랜드⋅개인 헤어샵을 대상으로 총 450부의 설문을 리커드 5점 척도를사용하여 분석하였다. 연구의 주된 내용은 긍정심리자본, 커뮤니케이션 만족, 정서적 몰입, 감정소진, 직무만족, 이직의도에 관한 이론적 배경과 연구의 설계 및 이와 관련된 분석들로 구성된다. 연구결과, 프랜차이즈 헤어샵은 전반적으로 타 유형의헤어샵 대비 긍정적으로 분석되었으며, 그중 커뮤니케이션 만족과 감정소진이 긍정적으로 나타났다. 특히 프랜차이즈 헤어샵은 상사와 부하직원 간에 커뮤니케이션이원활하고 직무에 대한 피곤한 감정을 적게 느끼는 것으로 분석되었다. 따라서 지역브랜드 및 개인 헤어샵은 이러한 차이를 인지하고 자신의 헤어샵에 맞춰 변화한다면인적자원 간에 격차를 줄일 수 있을 것으로 사료된다.


Hair shops are now spreading to a broad swath of the general public in various types because of their continuous quantitative growth. The working environment also depends on hair shop types, which will affect the psychology of hair shop employees. Comparative studies on the differences by hair shop types are, however, incomplete. So this study is aimed at providing basic data and information on human resource management through a comparative analysis of the differences in their psychology by hair shop types. For analysis of data from this study, the SPSS WIN 21.0 program was used to conduct a frequency analysis, exploratory factor analysis and reliability verification. An one-way ANOVA was conducted to unearth the differences between positive psychological capital, communication satisfaction, affective commitment, emotional exhaustion, job satisfaction and turnover intention by hair shop types, and a Duncan test was conducted using a post-hoc method. A total of 450 questionnaires distributed to franchise, local brand and private hair shops in Gwanfju city were analyzed using the Likert 5-point scale. The research contents were mainly composed of theoretical background on positive psychological capital, communication satisfaction, affective commitment, emotional exhaustion, job satisfaction and turnover intention, research design and related analysis. The research results showed that across the board, franchise hair shops were positive compared to other types of hair shops, and communication satisfaction and emotional exhaustion were positive in franchise hair shops. In particular, employees had a smooth communication with managers and a less tired feeling of their job in franchise hair shops. Consequently, local brand hair shops, should it perceive these differences and change themselves, and private hair shops will reduce the gap between human resources.