초록 close

본 연구는 특성화 고등학생들의 학교생활적응력을증진시킬 수 있는 구체적인 방안으로 학습흥미요인과의 영향관계를 살펴보고자 한다. 서울, 경기 지역 특성화고등학교 350명을 대상으로 자기기입식 설문으로진행하였다. 연구분석 방법은 빈도분석과 요인분석, 신뢰도분석, 일원변량분석(ANOVA)과 다중회귀분석을 실시하였으며, 개인적 흥미는 감정적 흥미와 가치적 흥미, 상황적 흥미는 학습환경적 흥미와 인지적 흥미요인, 학교생활적응은 학업적 적응, 심리적 적응, 환경적 적응, 사회적 적응이 도출되었다. 분석결과 학년에 따라서는 인지적 흥미의 평균이 높았으나 학년이올라갈수록 학습 흥미도는 떨어졌다. 전공에 따라서는헤어과정의 흥미의 평균이 높게 나타났다. 학습흥미와학교생활적응과의 영향관계는 학업적 적응과의 영향관계가 가장 높았고 심리적 적응과 환경적 적응은 가치적 흥미를 제외한 모든 흥미요인에서 영향관계를보였으며 사회적 적응은 인지적 흥미에서만 영향관계를 보였다. 본 연구 결과를 통해 학교생활 적응력을증진시킬 수 있는 구체적 방안과 학교생활 적응에 어려움을 겪는 청소년들을 이해하는 기초자료로 활용되기를 기대한다.


This study was to find out the effect of the factors of learning entertainment on the adaptation of high school students to school life. This study was conducted in Seoul.350 students of specialized high schools in Gyeonggi-do were asked questions about general characteristics, learning and entertainment measures, personal interest, contextual interest, and behavior of adapting to school life. The questionnaire was conducted by self-indulgence questionnaire. Research and analysis methods were conducted with frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, one-way variable analysis (ANOVA) and multiple regression analysis. As a result, personal interest, emotional interest, value interest, contextual interest, learning environment entertainment and cognitive interest factors, and school life adaptation were derived. The average of cognitive interest was high in all grades, the study interest dropped as the grade went up, and for the major course, the average of cognitive interest was analyzed high. The relationship between learning fun and the influence of school life adaptation could be identified in all factors of interest except for value interest. Through the results of this study, it is hope that it will be used as a basic material for understanding young people who have difficulty adapting to school life and concrete measures.