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21세기의 도자 식기상품 패턴 트렌드를 단순히 도구의 장식 기능의 특성으로만 인지하는 것은 더 이상무의미한 멀티 트렌드 시대를 맞이하고 있다. 소수 매니아층을 위한 상품 제작에서 가장 최우선으로 고려되어야 할 점은 개인의 감성코드를 읽어내는 일이라할 수 있다. 2020년 현재 20대 남성이 선호하는 도자식기 상품패턴 관련 설문조사를 통해 향 후 점점 더 증가 추세에 있는 혼족 남성들의 최근 도자상품 식기 소비문화를 이해하고 구매 의도에 연계한 패턴디자인을 주제로 한 도자 식기상품제작에 기반이 되고자 함을 연구의 목적으로 20대 남성 50명을 대상으로 도자 식기상품 패턴 선호도에 관한 설문조사를 통해 그 조사 결과를 분석함을 연구의 방법으로 진행한 결과 도자상품 식기를 직접 구매한 경험이 있으십니까? 라는 설문의 답은 47명이 구매 경험이 있다고 응답하였다. 도자 식기상품 구매 시 패턴이 구매 동기로 작용합니까? 라는 설문은 41명이 그렇다고 응답하였으며 도자식기상품 패턴 중 가장 선호하는 패턴은 무엇입니까? 라는 설문의 답은 41명이 기하문이라고 응답했다. 만약 자연 문중에 호감도가 있다면 가장 호감도가 높은패턴은 식물문이란 응답이 31%였으며 도자 식기상품패턴 중 선호 패턴이 만약 식물 문중 가장 선호도가높은 분석결과는 나무 이미지가 41%였다. 사실적 표현 이미지보다는 단순한 이미지를 틀에 박힌 이미지보다는 자유로운 이미지를 선호하는 것으로 분석되었다. 본 논문의 설문 외에 ‘도자 식기상품 패턴에 대한의견이 있으십니까?’라는 설문의 응답 중에 ‘남성적인이미지의 패턴이 디자인되었으면 좋겠다’와 20대 남성들의 정서를 알 수 있는 ‘만화 주인공 이미지의 패턴디자인도 있었으면 좋겠다’라는 설문의 분석결과가 도출되었다. 식기 패턴은 식기를 제작하는 생산자의 감성을 표현하던 시대에서 이제 다양한 감성을 가진 구매 인구구성원으로 바뀌었다. 그중 홀로 사는 20대 남성 인구가 증가하고 있는 이 시대 각각의 감성의 크기와 정서 주체가 다른 소비자를 향한 패턴의 키워드를 분석하여 새로운 식기 패턴 문화를 보완하는 데 본 논문의 분석결과가 작은 기반이 되기를 기대하며 본 논문의 결과 분석의 자료가 도자 식기상품 패턴 트렌드에민감한 20대 남성의 패턴 현상을 이해하여 디자인의고부가가치를 창출할 수 있는 근거에 역할이 되기를또한 기대한다.


Recognizing the trend of ceramic tableware patterns in the 21st century simply as a characteristic of the decoration function of tools, is no longer a meaningless multi-trend era. The most important thing to consider in the production of products for minority enthusiasts is to read individual emotion codes. As a result of the questionnaire related to the pattern of porcelain products preferred by men in their 20s as of 2020, ceramic products with the theme of pattern design that understands the consumption culture of tableware related to purchasing intentions of men and women of mixed races who are gradually increasing in the future. As a result of conducting a research on analyzing the results of a survey on the preference of tableware patterns of ceramic products for 50 men in their 20s for the purpose of research to be a basis for making tableware, as a result of research, the tableware of ceramic products In response to the question “Do you have any experience in purchasing?”, 47 respondents said they had experience in purchasing “Does the pattern act as a motivation to purchase ceramic items?” The answer to the question “What is the pattern to do?” Answered that 41 people were geometrical. The most favorable pattern of multifaceted pattern was 31% of respondents saying that it was a plant door, and the preferred pattern among ceramic product tableware patterns was 41% of the analysis result of the most favored plant items. A stereotyped image rather than a realistic expression image It was analyzed to prefer a free image rather than a question in this paper. Do you have any opinions on the pattern of ceramic items? Do you want to design a masculine image pattern and a cartoon character who can know the emotions of men in their 20s? The analysis result of the questionnaire that a pattern design of images would be desirable was drawn. In the era of expressing the sensibility of the producers of tableware, the tableware pattern has now become a member of the population with a variety of sensibility. The size of each sensibility It is expected that the analysis result of this article will be a small basis to complement the new tableware pattern culture by analyzing keywords of patterns toward consumers with different emotions. It is also expected to understand the pattern phenomena of males and serve as a basis for creating high added value in design.