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최근 기술과 발전에 따라 피지컬 인터페이스를 활용한 인터랙티브 미디어 광고는 IoT 환경과 로봇 기술, 정보기술로 더욱 진화되고 차별화된 광고 사례들을 선보이고 있다. 이러한 피지컬 인터랙티브 미디어광고는 다양한 센서와 네트워크 등 발전된 기술적 요소들과 융합하여 실감적이고 효율적인 상호작용을 사용자에게 유도하고 동시에 엔터테인먼트 요소 등을결합하여서 광고의 재미와 몰입 그리고 참여를 높이고 있다. 본 연구는 물리적 컴퓨팅 환경에서 피지컬 인터랙션을 주제로 한 선행연구, 보고서 등 문헌연구를 기반으로 피지컬 인터랙션의 개념을 정립하고, 그 특징에대하여 살피고 인터랙티브 미디어 광고의 유형을 고찰하였다. 인터랙티브 미디어 광고의 피지컬 인터랙션활용한 대표사례 9개를 선정하여 표현전략과 인터랙션 유형을 번 슈미트의 전략적 체험 모듈(SEMs: Strategic Experiential Modules)의 5가지를 기준으로연관성을 분석하여 사례 연구를 진행하였다. 사례분석결과에서 상황일치형의 표현전략 사례는 사용자 체험모듈의 연관성에서 감각과 인지가 높게 나타났고 확대와 과정의 표현전략의 대부분 사례에서 감각이 높게 나타났다. 상황연출의 표현전략 사례에서는 감각, 감성, 행동 체험모듈이 복합적으로 효과가 높게 나타났다. 스토리텔링의 표현전략 사례는 행동과 관계의사용자 체험 모듈의 효과가 높게 나타났다. 참여유도형, 맞춤 콘텐츠형, 콘텐츠 생성형의 인터랙션 유형은상황연출의 표현전략에서 많이 보이며 감지형의 인터랙션 유형은 상황일치의 표현전략에서 많이 보인다. 비교적 단순한 상황일치형 표현전략과 감지형 인터랙션 유형은 유사한 사용자 체험을 갖고 있으며 상황연출과 스토리텔링 표현전략과 참여유도형, 콘텐츠 생성형의 인터랙션 유형은 감각, 감성 인지 행동, 관계의모든 부분의 사용자 체험 효과가 비슷하게 나타났다. 본 연구의 피지컬 인터랙션 활용 사례를 통하여 효과적인 피지컬 인터랙티브 미디어 광고 제작에 체계적자료를 제공하는 데 도움이 될 것으로 기대한다.


According to recent technologies and developments, interactive media advertisements using physical interfaces are showing more advanced and differentiated advertisement cases with IoT environment, robot technology, and information technology. These physical and interactive media advertisements are converged with advanced technical elements such as various sensors and networks to induce realistic and efficient interactions to users, and at the same time, combine entertainment elements to enhance interest, immersion and participation of advertisements. This case study establishes the concept of physical interaction based on literature research, prior studies and reports on the subject of physical interaction in a physical computing environment, and also examined its characteristics and the types of interactive media advertising. Nine representative cases using physical interaction of interactive media advertising were selected. This case study was conducted by analyzing the relationship between expression strategies and interaction types based on five types of Schmidt’s Strategic Experiential Modules (SEMs). In the case analysis results, the context-matched creative strategy example showed high association in ‘Sense’ and ‘Think’ area of the user experience module, and high association in ‘Sense’ in most cases of expansion and process creative strategy. In case of situational creative strategy, ‘Sense, Feel, Act’ experience modules showed complex effect with high association. Cases of creative strategy in storytelling was highly correlated in the user experience module of action and relationship. In addition, the interaction type of participation induction type, personalized content type, and content generation type is frequently seen in the creative strategy of situation directing, and sensational interaction types are often seen in the contextual creative strategy. In summary, relatively simple situation-matching creative strategy and the sensory interaction type shows relationship between the user experience of ‘sense’ and ‘feel’ is similarly high. Contextual expression, storytelling creative strategy, participation induction type, and interaction type of content creation type showed similarly high correlation among all user experience modules of sensory, emotional perception, behavior, and relationship. Through the use cases of physical interaction in this study, it is expected that it will help to provide systematic data for the production of effective physical interactive media advertisements.