초록 close

본 연구는 미용대학 교수자의 커뮤니케이션 능력이학생들의 학습 효과에 미치는 영향력에 관한 연구로 커뮤니케이션 능력이 학습자의 학습태도 형성과 학습 성과에 미치는 영향력을 분석하는 것을 목적으로 한다. 설문대상은 서울, 경기, 전북지역 대학의 미용전공 학생들이며 본인이 최근 수강했던 과목의 교수님과의 대화방식을 떠올리며 자기기입식 설문을 진행하였다. 총444부의 응답데이터가 분석에 사용되었으며, Amos19.0 을 활용하여 연구모형의 가설검증을 위한 경로분석을실시하였다. 분석결과, 교수자의 커뮤니케이션 능력의구성요인 중 적응성, 적절성, 감정이입에서만 학습자들이 학습에 대한 호의적인 태도를 보이는 것으로 나타났다. 반면 효율성과 대화관리에 대한 학습자들의 태도에유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 학습태도와 학업성과와의 관계에서는 유의한 영향관계를 보였다. 본 연구에서는 수업 목표 달성을 위해 단순히 지식의 전달을 넘어선 학습자와의 교류를 이끌어내기 위한교육자의 커뮤니케이션 능력의 중요성과 교수자와 학생 사이에 적절한 커뮤니케이션이 학생들을 보다 능동적으로 수업에 참여하게 하며 학생들의 긍정적이고 적극적인 학습 태도를 유도하여 학습효과를 극대화 할 수있음을 확인 할 수 있었다.


This study is a study on the influence of the communication competence of a professor at the college of Beauty on the learning effect of students. The questionnaire was targeted at beauty students from universities in Seoul and Gyeonggi, Genbook recalling the way of conversation with the professor in the subject I recently took. A total of 444 copies of the response data were used for the analysis. Amos19.0 was used to analiysis the path for the hypothesis verification of the research model. As a result of the anal ysis, it was found that learners showed a favorable attitude toward learning only in adaptability, appropriateness, and empathy among the constituent factors of a teacher’s communication competence. The other hand, it was found that there was no significant effect on learners’ attitude toward effectiveness and conversational management. There was a significant influence on the relationship between learning attitude and academic performance. In this study, the importance of educator’s communication competence and appropriate communication between instructors and students to engage students with more than just the transfer of knowledge in order to achieve the goal of class, make students participate more actively in class and positive. It was confirmed that the learning effect can be maximized by inducing an active learning attitude.