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교육의 목적은 사람과 이웃, 공동체와의 조화로운 관계 속에서 가치 있는 삶을 영위할 수 있는 사람을 길러내는데 있다. 우리나라 청소년들의 학업성취도는 OECD 국가 중 최상위권에 이르고 있지만, 행복지수나 타인을 배려하고 함께 일할 수 있는 역량은 최하위 수준에 그치고 있어 진정한 교육의 목적이 외면되어 왔다. 본 연구는 방학기간 중 실시되는 청소년 수련활동 인증 프로그램인 ‘청소년 인성캠프 마음빼기명상’이 초등학생과 중학생의 자기조절, 배려․소통 및 공동체의식에 미치는 효과를 파악하기 위하여 시행한 단일군 전‧후 유사실험연구이다. 캠프는 N시에 소재한 J청소년수련관에서 진행된 6박7일간의 프로그램이었으며, 기간은 2020년 1월 5일부터 11일까지, 1월 12일부터 18일까지 2회에 걸쳐서 진행되었다. 연구 대상자는 이 기간에 캠프에 참여한 초등학생 192명과 중학생 135명, 총 327명이었으며, 본 명상캠프에 처음 참여한 명상기초반과 2회 이상 참여한 명상심화반으로 나누어 진행되었다. 수집된 자료는 SPSS 24.0을 이용하여 명상캠프 전‧후의 효과변수의 차이를 paired t-test로 분석하였다. 연구 결과, 초등학생은 기초반과 심화반 모두에서 자기조절, 배려․소통 및 공동체의식이 프로그램 전에 비해 캠프 후 유의하게 상승하였다. 중학생의 경우 기초반에서는 캠프 후 공동체의식만 유의하게 상승하였고 심화반에서는 자기조절, 배려․소통, 공동체의식이 캠프 후 모두 유의하게 상승하였다. 이상의 연구 결과, 명상기반 청소년 인성캠프인 마음빼기명상이 초등학생과 중학생의 자기조절, 배려․소통 및 공동체의식 향상에 효과가 있음을 확인하였다. 본 연구는 자기 자신을 바로 세우는데 필요한 자기조절, 사회 구성원으로 살아가기 위해 필요한 배려․소통, 공동체의 유지․발전을 위해 구성원으로서 가져야 할 덕목인 공동체의식이 향상되는 효과를 균형적으로 확인하였다는 점에서 의의가 있다.


The purpose of education is to enable individuals to fully demonstrate own intellectual, moral and emotional strengths in order to lead worthwhile life of living harmoniously within a community of people and nature. South Korea has one of the highest educational fervor in the world; and due to this, students’ academic achievement is top-rated among OECD nations. However, their social interaction, happiness index, regard for others as well as ability to work with others were all rated at bottom-levels as the true value of education had become de-emphasized. This study examined the effects of a Mind Subtraction Meditation youth camp on self control, consideration-communication and community spirit of participants. The camp consisted of a 7-day overnight stay program held at the J Youth Training Center in N-city. Study participants were 327 students comprised of 192 elementary and 135 middle school students who attended the camp. Data were collected via self-reported questionnaires and analyzed using a paired t-test with SPSS 24.0. The results showed that self control, consideration-communication, and community spirit among elementary and middle school students were significantly increased after participating in the camp. This was significant because the result demonstrated symmetrical enhancement effects of meditation-based youth camp on self control for proper self-development, as well as consideration-communication and community spirit which are necessary virtues as members of a society.