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본 연구는 직업능력개발 계좌제 훈련 교육과정 종료 후 취업준비행동을 증진시킬 수 있는 구체적인 방안으로 개인적 성향과의 영향관계를 살펴보고자 한다. 본 연구는 서울지역의 미용직업능력개발 계좌제 훈련과정을 진행 중인 직업전문학교와 학원에 계좌제훈련 과정 중인 학습자 400명 대상으로 자기기입식설문방식을 실시하였고, 불성실 응답자 14명를 제외한386명을 최종분석에 사용하였다. 일반적인 특성과 성취목표지향성과 자기효능감, 자기평가, 목표설정, 미래계획, 취업행동에 대한 문항을설문하였다. 연구 분석 방법은 빈도분석과 요인분석및 신뢰도 분석과 다중회귀분석을 실시하였으며, 그결과 성취목표지향성은 수행접근, 수행회피, 숙달접근, 수행회피의 4요인이 도출되었고 진로결정 자기효능감은 목표선택, 자기평가, 미래계획의 3요인이 도출되었다. 성취목표지향성과 취업준비행동 간의 영향관계를알아본 결과 수행접근과 숙달접근은 취업준비행동에정적영향을 보였고 숙달회피는 부적영향을 미치며, 능력의 감소나 발전하지 못함을 회피하려는 지향성은취업준비행동에 소극적인 것으로 나타났다. 마지막으로 매개효과 검증결과 수행접근지향성과 숙달접근지향성은 매개변수인 진로결정 자기효능감을 통해 취업준비활동 수준이 증가되는 것으로 확인되었다. 연구의 결과를 통해 개인의 성취목표지향성과 진로결정 자기효능감은 취업준비행동에 영향력 있는 변인이며, 개인이 희망하는 특정 직업을 획득함에 있어 중요한 심리적 요인임을 제시하였다. 이러한 결과를 통해 확인된 미용직업능력개발 계좌제 학습자들의 성취목표지향성과 같은 개인적 성향이 취업교육과정이나상담프로그램 개발에 활용되기를 기대하는 바이다.


This study seeks to examine the relationship of influence with personal tendencies as a concrete way to promote job preparation behavior after the end of the vocational ability development account system training course. This study conducted a self-controlling questionnaire to 400 learners in the account system training course at vocational schools and institutes in Seoul, and used 386 people, excluding 14 respondents with insincere skills, for the final analysis. Questions about general characteristics and achievement goal orientation, self-efficacy, self-assessment, goal setting, future planning, and employment behavior were surveyed. The method of research analysis performed frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, and multiple regression analysis. As a result, achievement goal orientation resulted in four factors: performance approach, performance hedge, master approach, and performance hedge, and career-determined self-efficiency resulted in three factors: target selection, self-assessment, and future planning. Recognizing the relationship between achievement goal orientation and job preparation behavior, the study found that performance approach and mastery approach had a static effect on job preparation behavior, that mastery hedging had an ineligible effect, and that the desire to avoid reduced or developed abilities was passive in job preparation behavior. Finally, the results of the parametric effectiveness verification show that the level of job preparation activities is increased through the parameter career decision self-efficacy. The results of the study suggested that individuals’ goal-oriented and career-determined self-efficacy are influential variables in their job preparation behavior and are important psychological factors in obtaining the specific jobs desired by individuals. It is hope that these findings will help students with their personal orientation, such as the achievement goal orientation, to be used in the development of job training and counseling programs.