초록 close

이 연구는 청소년의 차별가해 행동 수준을 살펴보고 폭력피해 경험이 차별가해 행동에 미치는 영향을 인권의식이 매개할 수 있는지를 살핌으로써, 교육적 제언을 하고자 수행되었다. 연구자료는 한국청소년정책연구원이 실시한 아동‧청소년인권실태조사 자료를 활용하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아동 및 청소년들의 폭력피해 경험은 적지 않은 것을 알 수 있었다. 가해자는 주로 부모, 교사, 친구의 순이었고 언어폭력이 신체폭력보다 많이 발생하고 있는 것으로 나타났다. 그리고 아동과 청소년들은 배경적 이유보다는 연령, 성적, 성별, 외모와 같은 개인적 이유로 차별가해 행동을 더 많이 하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 부모, 교사, 친구로부터의 폭력피해 경험이 많을수록 배경적‧개인적 이유로 인한 차별가해행동을 증가시키는 것을 알 수 있었다. 셋째, 인권의식의 매개효과는 교사와 친구로부터의 폭력피해 경험과 배경적‧개인적 이유로 인한 차별가해행동에만 나타났다. 이와 같은 연구결과를 토대로 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 지속적이고 주기적인 부모교육 등을 통해 언어적‧신체적 폭력이 자녀의 성장에 미치는 부정적인 영향과 위험성에 대해 충분히 인지하도록 도울 필요가 있다. 둘째, 교사, 친구로부터의 폭력피해 경험은 학교 내에 친인권적 문화 형성과 바람직한 가치의 공유를 통해 감소시킬 수 있다. 그리고 체험형 활동 중심의 인권교육을 실시할 필요가 있다.


The purpose of this study is to see level of discriminatory behavior to examine the effect of violence victimization on the discriminatory behavior and mediated effect of human rights consciousness. This study used the data of Korean Children Youth Human Rights Survey by National Youth Policy Institute. The results were as follows. First finding showed us that violence victimization of children and teenager is no lack. And parents has the largest number of perpetrator, followed by teachers, peers. Verbal violence happens more than physical. And they discriminate against peers by individual reasons as age, grades, gender, appearance than background reasons. Second finding showed that more violence victimization from parent and teacher, peer, the higher discriminatory behavior. Third finding showed that human rights consciousness only mediated the relationship between violence victimization from teachers, peers and discriminatory behavior. This study suggests as follows. First, we need to regularly and continuously provide parent-education program that parents are fully aware of dangerousness their verbal and physical violence on development of their child, Second, influence violence victimization from teachers, peers on discriminatory behavior can decrease as should all filled school and classroom with culture of human rights and by sharing desirable values. And education of human rights should consist of student activity centered than lecture centered.