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데이터 중심의 스토리텔링 시각화에 관한 관심이높아지고 있는 가운데, 커뮤니케이션 디자인 관점에서데이터시각화와 스토리텔링의 관계와 특징에 관한 연구가 요구된다. 이에 본 연구는 데이터시각화와 스토리텔링의 관계와 개념을 짚어보고, 선행연구 분석을통해 데이터시각화에서 나타나는 스토리텔링의 표현요소들을 정리하여, 데이터 저널리즘 기반의 26개 사례를 수집 및 분석하였다. 연구결과, 데이터시각화의스토리텔링은 두 가지 유형으로 정리된다. 미시적 관점에서는 원데이터를 그래프, 다이어그램, 일러스트레이션 등과 같은 시각요소로 재현하는 것이고, 거시적관점에서는 재현된 시각요소들을 의사소통을 위해 슬라이드와 같은 화면 위에 체계적으로 재구성하여 독자에게 메시지를 전달하고 피드백 받는 모든 과정을의미한다. 결국, 데이터시각화에서의 스토리텔링은 사용자의 인지능력 및 기억력, 그리고 설득을 위한 핵심요소이다. 따라서 데이터시각화의 서술 구조와 표현방식에 따라 사용자의 탐색활동을 강화하거나 소통을강조하여 데이터의 메시지를 경험하거나 전달받을 수있다. 데이터시각화의 스토리텔링 표현 요소는 ‘서사구조, 레이아웃, 내비게이션 과정, 인터랙션 피드백, 텍스트 및 시각요소들의 동적 변환, 그리고 사용자의개입 정도’로 정리되었다. 뉴스 전달을 목적으로 하는저널리즘 기반의 데이터시각화는 대부분 선형적 구조를 취하고 있었으며, 도큐먼트 화면을 바탕으로 스크롤과 슬라이드 쇼 형식의 스텝 기능을 가장 많이 사용하였다. 또한, 인터랙티브 데이터시각화답게 텍스트와 시각요소들의 동적 변환이 많이 적용되었다는 사실을 알 수 있었다. 상호작용에 따라 단순히 움직이는이미지를 보여주는 예도 있고, 사용자가 직접 메뉴를선택할 수 있는 시각화도 있다. 무엇보다 사용자가 직접 개별적인 데이터 값을 입력하고 원하는 결과를 얻을 수 있는 시각화도 있었다. 본 연구는 데이터시각화와 스토리텔링의 관계를 학술적으로 정리하고, 스토리텔링의 시각적 표현 요소들을 탐구하는 데 의의가 있다. 앞으로 디자인교육에서 데이터시각화 교육의 필요성과 사용자의 몰입을 높일 수 있는 효과적인 스토리텔링 표현 방법에 대한 고찰을 제시할 수 있을 것으로 기대된다.


While growing interest in data-driven storytelling visualizations, research on data visualization and storytelling from a communication design perspective was needed. Thus, this study pointed out the relationship and concept of data visualization and storytelling, summarized the visual elements of storytelling in data visualization through prior research analysis, and collected and analyzed 26 cases of visualizations based on data journalism. As a result, the storytelling of data visualization consists of two types. From a micro perspective, raw data is represented by visual elements such as graph, diagrams, and illustrations, and from a macro-perspective, visual elements designed are integrated, reconstructed and delivered on slides-like screens, giving the reader a message and receiving feedback. After all, storytelling in data visualization is a key element that can enhance a user’s cognitive ability, memory and persuasion. Thus, depending on the narrative structure and expression of data visualization, users can experience or receive messages of data by strengthening their navigation activities or emphasizing communication. The storytelling representation elements of data visualization were summarized as ‘narrative structure, layout style, navigation process, interaction feedback, dynamic transition of text and visual elements, and degree of user intervention’. Journalist-based data visualizations aimed at delivering news were mostly linear, with the most common use of scrolls on documentation screen and steps in the form of slide show. It was also noted that there were many dynamic changes in text and visuals. Above all, the degree of user engagement was different regardless of the narrative structure. Depending on the interaction, some visualization may simply show moving images, while others may allow users to choose their own menus. Above all, there were also visualizations where users could enter individual data values and get the desired results. This study is meaningful in that it academically summarized the relationship between data visualization and storytelling and explored the visual expression elements of storytelling. It is expected that data visualization education is essentially needed in the field of design education and how to express effective storytelling that can increase user immersion.