초록 close

본 연구는 워리어 플랫폼 개선에 따른 전투효과를 AWAM을 활용하여 모의분석한 결과를 통해 제시한다. 육군은 워리어(전투원)의 생존성 등 5개 분야의 효과향상을 위해 플랫폼(장비·장구·피복 등)을 개선하는 3단계 사업을 추진하고 있다. 본 연구는 1단계 사업의 조준경, 확대경, 방탄복, 방탄헬멧의 개선효과를 생존성과 치명성을 중심으로 분석하였다. 조준경과 확대경 개선은 화기 명중률을 증가시키고, 방탄복, 방탄헬멧 개선은 신체부위의 방호력을 향상시킨다. 화기 명중률 데이터는 KCTC 마일즈 장비를 활용하여 전투실험을 통해 전투실험을 통해 획득하였고, 신체부위 방호력 향상 정도는 교범자료를 분석하여 이를 AWAM 의 기초자료로 입력하였다. 분석지표는 치명성 측면의 살상률(Provability of kill), 생존성 측면의 생존률(Provability of Survive)을 주 지표로 활용하고 손실교환비(Loss Exchange Rate)등을 추가 고려하였다. 피아 소대규모의 실험 집단을 편성하고 8개 시나리오를 적용하여 모의하고 결과를 도출하였으며 통계적으로 개선 전·후를 비교 분석하였다. 분석결과 치명성 측면에서 적군 살상률은 평균 1.5배 증가하였고 생존성 측면에서 아군 생존률은 평균 1.2배 향상되었다. 또한 다중 회귀분석결과 아군 생존률, 소총 기여도(Contribution of Firearms), 소총 사격발수가 전투효과(손실교환비)에 영향을 준다는 것을 확인하였다. 본 연구는 군 최초로 워리어 플랫폼 개선 효과를 검증하기 위해 전투실험과 모의를 연계하여 수행하였고, 통계기법을 적용하여 결과를 정량적으로 분석하였다는 점에서 큰 의의가 있다.


This study presents simulated results using AWAM for the combat effectiveness of the Warrior Platform improvement. The Army is promoting for a three-stage project that will improve the effectiveness in five fields, including the survivability of warrior, in order to upgrade the platform(i.e. gears, equipments, clothing, etc). This study analyzed the improvement effects of the Dot sight, magnifying glass, bulletproof clothing, and bulletproof helmet of the first stage project, focusing on viability and lethality. Advancement of Dot sight and magnifying glass increases firearms hit rate, and improvement of bulletproof clothing and helmet progress the protection of body parts. The firearms hit rate data were obtained through combat experiments using KCTC Miles equipment. In addition to a degree of improvement of body part protection, the manual data were analyzed and entered as the AWAM's basic data. The analysis indicator utilizes the probability of kill in terms of lethality and the probability of survive in terms of the viability as the main indicator, but also additional consideration is given to the loss exchange rate. The enemy and allied platoon scale of experimental group was organized. The eight scenarios were applied to simulate and produce results in order to statistically compare before and after improvement. The analysis showed that the probability of enemy kill in terms of lethality increased by an average of 1.5 times. Multiple regression analyses also confirmed that the survival rate of the allies, contribution of firearms, and the firing rate of the firearms have a crucial impact on the loss exchange rate. This study has a significant in that the results were quantitatively analyzed by applying statistical techniques and by linking the combat experiments with the simulation to verify the effectiveness of the Warrior Platform improvement for the first time in the Army.