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이 연구의 목적은 플라톤의 필리아와 아리스토텔레스의 필리아를 비교·분석하고 교육적 의미를 제시하는 데 있다. 플라톤의 필리아는 무지를 자각한 이가 스스로 무지함에서 벗어나려는 지혜에 대한 욕구이자 탁월함 그 자체에 대한 욕구로서, 그것을 타인과 함께 나누고 추구하려는 존재론적인 삶의 자세이다. 아리스토텔레스의 필리아에 대해서 사회적이고 정치적으로 접근하였는데, 그에게 필리아는 자신의 덕윤리학과 인간의 공동체 활동의 핵심요소로서, 그것으로 인해 타인과 인격적으로 어울리고 서로에게 선의와 선행을 하게 되는 것이다. 플라톤과 아리스토텔레스의 필리아는 각각 대상, 관계, 성격, 목적 면에서 차이점을 보이지만, 인간은 필리아적 관계를 통해서 함께 지혜로워질 수 있다는 점에서는 공통점을 가진다. 필리아를 기반에 둔 교육은 교과의 지식 전달 그 자체보다는 그것을 매개로 하여 타인과 앎을 함께 지향하는 적극적인 삶의 자세를 갖추는 것이다.


The purpose of this study is to underrated the conception of philia. So analyze the concept of Plato’s philia and Aristotle’s philia, compare them, and suggest educational implications. This study tries to explain and analyze and compare the conceptions of philia of Plato and Aristotle, to present differences and similarities, and to present educational significance. Plato's philia is presented through Lysis a life-form in which the discerning man seeks and shares with others as a desire for wisdom to free himself from ignorance and for excellence itself. Aristotle further expanded Plato's concept of philia and organized socially and politically. For him, philia is a key element of his ethics, human community activity is based on philia, and because of philia, it becomes personal with others and does good and good to each other. For Aristotle, the realization of a philein relationship is to seek shared understanding of others and good. While Plato and Aristotle's philia differ in terms of subject, relationship, personality and purpose, there is something in common that no one can grasp the truth by himself and be wise, and be wise together through the philein relationship. In other words, philia refers to the attitude of becoming familiar with and forming a relationship, and education based on philia is not about conveying knowledge from the school, but by means of it, it is about establishing an active life-oriented attitude toward others.