초록 close

본 논문의 목적은 아리스토텔레스 습관 개념이 주는 의미를 교육적으로 살펴보는 데 있다. 이러한 목적을 위해 습관의 개념을 밝히고, 덕과 습관의 관계를 검토한 후, ‘습관의 교육적 의미를 논의하고자 한다. 습관 개념은 에토스(ethos)와 헥시스(hexis)를 포괄한다. 에토스가 도덕적 덕을 형성하기 위해 행위의 본성을 강조한다면, 헥시스는 습관의 익숙함이 지속된 상태로 유지되도록 역할을 하고, 덕을 형성하도록 돕는다. 따라서 덕은 습관의 결과에 기인하게 된다. 덕은 도덕적인 덕과 지적인 덕으로 구분되어서 전자는 절제, 용기 등을 통해 감정을 통제하는 것이라면, 후자는 올바른 이성에 따라 올바른 행동을 실현해 가는 것이다. 행복을 추구하기 위해서는 덕이 있어야 하고 덕은 습관을 통해 형성된다. 습관은 행위의 본성을 드러내주고, 합리적 선택에 따른 올바른 앎을 실천하도록, 자기의 부단한 노력이 수반된다는 점에서 교육적 의미를 갖는다.


The purpose of this paper is to examine the educational meaning of Aristotle’s habit conception. To this end, we would like to reveal the concept of habit, review the relationship between virtue and habit, and suggest some educational meanings of concept in the light of 'good person'. The conception of habit encompasses ethos and hexis. If ethos emphasizes the nature of the action to form moral virtue, hexis plays a role in ensuring that the familiarity of habit remains in a sustained state, helping to form virtue. Thus virtue is due to the result of habit. Virtue is divided into moral and intellectual virtues, so that the former controls emotions through moderation, courage, etc., while the latter realizes the right behavior according to the right reason. To pursue happiness, virtue must be virtue and virtue is formed through habit. Habit has educational significance in that it involves constant efforts to reveal the nature of the act and to practice correct knowledge based on reasonable choices.