초록 close

본 논문의 목적은 <화양연화>의 남녀 주인공인 차우와 수리첸의 심리분석을통해 왜 그들의 사랑은 엇갈리고 어긋날 수밖에 없는지를 설명하는 것이다. 본글에서는 남녀 주인공의 심리를 잘 보여주는 하나의 약속(우린 그들과 다르다)과3가지 중요한 장면, 그리고 하나의 사건(분홍색 신발)을 선택하여 그것을 그들의심리로 들어가는 실마리로 잡았다. ‘우린 그들과 다르다’라는 말은 욕망을 금지하는 선이다. 수리첸은 그 금지의선까지 왔다가 그 선을 넘지 않고 되돌아간다. 그것이 가장 잘 드러나는 것이 바로 분홍색 신발이다. 그녀는 차우를 만나기 위해 홍콩에서 싱가포르까지 가지만그에게 직접 연락하지 않고 자신이 왔다는 증거만 남기고 되돌아온다. 자신이 그선을 넘어가면 되는데 자기는 안 넘어가고 대신 차우에게 그 선을 넘어오도록 유도한다. 그것이 수리첸의 사랑 방식이다. 정신분석적으로 수리첸의 사랑 방식은불충족의 욕망을 추구한다. 히스테리적인 사랑의 방식이다. 수리첸은 자신이 차우를 욕망한다고 말하지 않고 대신 차우가 자신을 욕망한다고 말하기를 유도한다. 차우의 욕망을 위해 자신의 욕망을 양보하고 자신의 욕망을 차우의 욕망으로대체한다. 정신분석적으로 차우는 불가능의 욕망을 추구한다. 강박증적인 주체의사랑 방식이다. 차우는 수리첸을 사랑하고 욕망한다. 차우는 그녀를 만나고 싶지만 그녀가 설정한 금지의 선 앞에서 망설인다. 그리고 자신은 그 선을 결코 넘어갈 수 없음을 깨닫는다. 욕망의 불가능성을 깨닫고는 포기해버린다. 차우가 욕망의 불가능성을 인지하는 순간 대상은 무화 되어버린다. 대상이 무화되면 차우에게 남는 것은 금지의 선, 그 자체뿐이다. 그런데 그 선은 넘을 수가 없기에 차우의 욕망은 언제나 불가능으로 끝난다. <화양연화>에서는 두 남녀의 어긋나는 사랑의 안타까움을 고조시키기 위해다양한 기법이 사용되고 있다. 먼저 영화에서는 많은 장면이 희미하고 모호하며, 거울에 반사된 모습으로 또는 전체가 아닌 가려진 일부로 보여 진다. 영화의 내용 역시 모호함으로 채워져 있다. 관객은 이룰 수 없는 사랑의 안타까움 때문에숨겨진 비밀을 캐보려고 하지만 영화는 많은 부분이 모호하고 비밀에 쌓여있고그 때문에 관객들은 더 큰 안타까움을 느끼게 된다. 어긋남의 안타까움을 고조시키는 또 다른 기법은 비밀의 봉인이다. 모호하고 애매하게 하는 것은 뭔가 비밀이 있을 것이라고 생각하게 하는데, 영화에서는 한 걸음 더 나아가 그 비밀을 봉인해버린다. 수리첸과 차우는 각자 서로 다른 방식으로 시간을 봉인해버린다. 수리첸은 불충족의 봉인으로, 차우는 불가능의 봉인으로 지나간 시간을 병속에 넣고 병의 뚜껑을 닫아 버린다. 그리하여 그들의 시간은 병 속의 시간이 된다.


The purpose of this paper is to explain why Chau and Surichen’s love doesn’t come true although they fall in love with each other. I will show why their love is in disagreement and out of step with each other through psychological analysis. In this paper, the clues I chose in order to enter their psychological world are as follows: one promise (we are different from them), three important scenes, and one event(a pair of pink shoes) which obviously show the psychology of two main characters. The word ‘We are different from them’ is a line that desire is forbidden. Surichen approaches the forbidden line and returns without crossing it. The pink shoes s how it b es t. She goes to Singapore to meet Chau, but returns to Hongkong without contacting him in person. She only leaves traces of her visit. She doesn’t cross the line although all she has to do is to cross the line. Instead she induces Chau to cross it. That is how Surichen loves Chau. Psychologically speaking, her way of loving is to pursue the unsatisfied desire. It is a hysteric manner of loving. Surichen doesn’t tell Chau that she desires him. Instead, she induces Chau to tell her that he desires her. She yields her own desire for Chau’s desire and replaces her own desire with Chau’s. Psychologically speaking, Chau pursues the impossible desire. This manner of love is common in obsessive compulsive patients. Chau loves and desires Surichen. He wants to meet her, but hesitates in front of the forbidden line she has set. He realizes he will never be able to cross the line. When he realize the impossibility of his desire, he gives up. The moment he recognizes the impossibility of his desire, the object becomes nullified. When the object becomes nullified, there is only one thing left for Chau, that is, the line of prohibition its elf. C ross ing the line i s imposs ible. That i s why Chau’s des ire always ends in impossibility. In this film, various techniques are used to heighten the sorrow of love in dis agreement between a man and a woman. F irst of a ll, many s cenes a re d im and ambiguous, and are shown to be reflected in a mirror or as partly covered, not as wholes. The story is also filled with ambiguity. The audiences attempt to reveal secrets which are hidden because they feel empathy for the unfulfilled love. But the more they try, the more they feel sorry. That is because the vagueness is not disclosed and much is shrouded in secrecy. Another technique that raises the sorrows of discrepancy in their love is the seal of secrecy. When we feel something to be vague and ambiguous, we think there must be some secret. In this film, there is a further step. The secret is sealed. Surichen and Chau seal time in different ways. Surichen seals time with a seal of unsatisfied desire, and Chau seals time with a s eal o f imposs ible d esire. T hey put the t ime pas sed b y in a b ottle and close the lid of the bottle. So their time becomes the time in the bottle.