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마키아벨리는 키케로의 공화주의를 비판적으로 계승하여 이를 현대의 페팃에게 연결시킴으로써 신로마 공화주의의 기틀을 마련한 학자로 평가받는다. 그러나 공화주의 역사에서 차지하고 있는 위상에 비해 도덕 교육에서 마키아벨리 공화주의에 대한 연구가 활발하지 않은 실정이다. 이에 본 연구는 도덕 교육에 마키아벨리 공화주의를 활발히 적용하기 위한 이론적 기반을 마련하는 데 그 목적을 두고자 한다. 구체적으로, 본 연구는 마키아벨리의 공화주의 저작인 『로마사 논고』를 중심으로 그의 공화주의 철학을 개괄한다. 결론적으로 본 연구는 마키아벨리가 갈등과 대립을 긍정적 의미로 수용하여 혼합정의 의미를 재해석 하는 한편, 이전 공화주의자들과 달리 공화적 덕성을 군주, 시민, 공화국 각각의 덕성으로 세분화하여 제시한다는 점을 밝힌다. 이를 바탕으로 본 연구는 2015 개정 교육과정 『윤리와 사상』교과서 5종 중 3종에서 구현되고 있는 마키아벨리 공화주의 관련 교과서 서술을 분석한 후, 차기 교육과정에서 적용될 수 있는 마키아벨리 공화주의의 교과서 서술의 예시를 제안한다.


Machiavelli is regarded as a scholar who laid the foundation for neo-roman republicanism by critically inheriting Cicero's republicanism and linking it to Pettit. However, the study of Machiavellian republicanism in moral education is not active compared to the status occupied in republican history. Therefore, this study aims to provide a theoretical basis for actively applying Machiavellian republicanism to moral education. Specifically, this study outlines his republican philosophy centering on Machiavelli's republican work, 『The Discourses on Livy』. In conclusion, this study reveals that Machiavelli reinterprets the meaning of mixed government by accepting conflict and confrontation in a positive sense, and the republican virtue is subdivided into the virtue of each prince, noble, citizen, or republic, unlike previous republicans. Based on this, this study analyze the descriptions of Machiavelli's republican textbooks implemented in 3 out of 5 textbooks of Ethics and Thoughts in the 2015 revised curriculum, and then this study suggest an example of the descriptions of Machiavelli's republican textbooks that can be applied in the next curriculum.