초록 close

본 연구에서는 베블런의 유한계급론과 보드리야르의 소비사회에 근거하 여 김사과의 소설 속 소비주체의 사회대응 양상을 고찰하였다. 연구를 위해 김사과의 작품 중 「이나의 좁고 긴 방」과 『천국에서』를 선택하였다. 그 이유 는 첫째, 작가의 사회의식을 유추해 보고자 했다. 두 작품의 배경은 자본주 의 소비사회이고 인물들은 좌절한 소비주체이기 때문이다. 둘째, 인물의 대 응방식에서 작가가 독자에게 주는 메시지를 밝혀보고자 했다. 두 작품은 인 물의 유사점과 대조점이 확연하기 때문이다. 이 연구의 목적은 김사과의 소설 속 인물을 소비주체로 상정할 수 있는 근거를 밝혀 기존 김사과 인물 연구를 보완하려는 데 있다. 또한 인물의 사 회대응 양상의 차이를 통해 독자에게 주는 메시지와 작가의 사회의식을 추 론하는 것이다. 본고는 작중 인물들을 통해 소비주체의 계층이탈을 위한 잉 여적 소비, 소비사회 메커니즘 인식과정, 소비사회 대응 양상의 차이를 분석 하였다. 연구 결과, 이나와 케이는 도시에 거주하는 20대 여성으로 현실사회의 젊은 세대를 대표하는 소비주체라 할 수 있다. 이들의 소비행위는 보드리야 르가 언급한 기호와 쾌락을 위한 것이다. 이들은 유한계급을 갈망하는 소비 자로 물리적 생존보다는 상상적 쾌락이나 욕망의 충족을 원하는 과시적 소 비자다. 또한 베블런에 의하면 과시적 소비의 도발과 유혹은 도시일수록 심 하다. 작가의 메시지는 젊은 세대가 소비사회에 매몰되지 않기 위해서는 소비 사회 메커니즘 인식과정을 통해 주체적 소비자로 의식전환이 필요하다는 것이다. 그녀는 작중 인물을 통해 자본주의 사회구조에서 이탈할 수 없는 젊은 세대가 적응을 거부하는 방식을 ‘대응방법’으로 제시하였다. 하지만 두 인물의 사회대응방식에는 차이가 있다. 이나가 서사의 흐름에 따라 고립 되어간다면, 케이는 자신과 타자를 수용한다. 소비사회에서 소외된 이나가 소통의 의지를 잃었다면, 케이는 사회가 아닌, 영혼과 감정을 가진 인간에 게 기대를 건다. 이와 같이 김사과 인물의 의식은 소극적이고 자기 파괴적 인 개인과 적극적이고 관계지향적인 개인으로 제시된다. 그 결과 작가의 사 회의식은 자본주의 사회구조에 대한 비판과 좌절에서 나아가 ‘주체성을 가 진 인간’, ‘관계를 지향하는 인간’으로 대안을 제시하는 긍정적 진전으로 나타난다.


In this study, I considered the social response of the consumer in Kim Sagwa’s 「Inna’s the Narrow, Long Room」 and 『From Heaven』. The reason I chose the books is that I wanted to infer writer’s social consciousness and to reveal the message that the author gives to the reader in the way the character responds. The purpose of this study is to supplement the study of existing Kim Sagwa’s characters by revealing the basis for presenting the figure in the novel as the main consumer. It is also to infer the message to the reader and the writer’s social consciousness through differences in the social response patterns of the characters. This paper analyzed in surplus consumption, recognition process of consumer society mechanism, and difference of response to consumer society through the characters in the two works. According to the research, Inna and Kei are women in their 20s who live in cities and represent the younger generation of the real world. They are consumers who yearn the leisure class and ostentatious consumers who wants to meet imaginary pleasures or desires rather than physical survival. According to Beblun, the temptation and provocation of a consumer society is worse in cities. Kim Sagwa argues that in order for the younger generation to not be buried in the consumer society, it is necessary to change their consciousness to a independent consumer. Through his character, She suggested a “corresponding method” in which the younger generation, who cannot escape from the capitalist social structure, refuses to adapt. If Inna becomes isolated by the flow of the narrative, Kei accepts herself and the batter. If Inna has lost the will to communicate, Kei expects not from society, but from humans with souls and emotions. As such, the consciousness of a person is presented as a passive, self-destructive individual and an active and relationship-oriented individual. As a result, The writer’s social consciousness present as positive progress, moving away from criticism and frustration on the capitalist social structure, suggesting alternatives as “human beings with identity“ and “human being with relationship-oriented values”.