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광고 산업에서는 소비자들의 심리적, 행동적 특성을 이해하고 변화를 예측하여 매체 전략을수립해야 한다. 한국방송광고진흥공사(KOBACO)는 지난 10년간 매체 전략 등에 활용할 수 있는 공공 데이터를 구축하였는데, 미디어 이용/제품 구매/기타 라이프스타일 등을 조사하여 공개하였다. 본 연구에서는 공공데이터인 MCR 데이터 활용도를 높이기 위한 방안으로, MCR 데이터 조사문항들을 활용하여 한국적 라이프스타일 척도를 개발하였다. 척도 개발단계에 따라, 전문가 8명의 내용타당도 검정을 통해 문항을 1차적으로 선별하였으며 이후 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 고차적 요인분석 등을 진행하였다. 분석 결과, 총 11개 요인, 51개 문항으로 한국적 라이프스타일 척도가 구성되었다. 한국적 라이프스타일은 ‘광고수용도(10개 문항)’, ‘1인방송 영향력(5개 문항)’, ‘친환경의식(5개 문항)’, ‘삶만족도(4개 문항)’, ‘TV애착(6개문항)’, ‘5G태도(4개 문항)’, ‘자기표현구매(3개 문항)’, ‘N스크린TV시청(4개 문항)’, ‘최신제품선호(6개 문항)’, ‘자기 투자(2개 문항)’, ‘나홀로 여가선호(2개 문항)’ 등이었다. 본 연구에서개발된 척도는 광고 및 미디어 이용을 포함한 한국적 라이프스타일 척도로, 외국에서 개발된라이프스타일 척도 보다 한국적 상황에 쉽게 적용이 가능하다. 또한 특정 분야에서 특화된 라이프스타일 척도와 달리 미디어 및 광고 이용 등이 포함되는 가운에서도 일반적 라이프스타일 내용이라 광고홍보, 소비자행동 등의 분야는 물론 타 분야에서도 활용이 가능할 것이다.


The pace of social development has gotten so fast that it cannot keep up. The psychology and behavior of the members of the society also became more complicated. The same is true of consumption behavior. In the advertising industry, it is important to develop media strategies that understand the psychological and behavioral characteristics of consumers. KOBACO has built public data that can be used for media strategies over the past decade. KOBACO surveyed consumer attitudes and behaviors toward media and product use, including media use, product purchase, and other lifestyles. This study is to improve the utilization of MCR data, which is public data. The Korean lifestyle scale was developed using MCR data survey questions. In accordance with the scale development stage, the questions were first selected through the content validity test of eight experts. Thereafter, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and higher-order factor analysis were conducted. As a result, a total of 11 factors and 51 questions were included. Korean Lifestyle Scale includes advertising acceptance (10 questions), influence of one-person broadcasting (5 questions), eco-consciousness (5 questions), life satisfaction (4 questions), TV attachment (6 questions), 5G attitude ( 4 items), purchase of self-expression (3 items), N-screen TV viewing (4 items), latest product preference (6 items), self-investment (2 items), and leisure preference (2 items). As a Lifestyle Scale that includes advertising and media use, it is easier to apply to Korean situations than lifestyle measures developed abroad. It differs from the lifestyle scale specialized in a particular area. Media and advertising use is included, but these are everyday things, so the developed lifestyle is common and can be used immediately in other fields.