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Public relations undergraduate programs in Korea experienced much growth during the past 30 years. Quickly advancing technology and communication channels call for examination of current status in PR education and discussion on future direction of the pedagogy. Based on the Communication Continuum Theory of Public Relations, the current study conducted content analysis of 33 programs to explore how 5 principles in public relations education are being implemented in undergraduate programs in Korea. Findings yielded the following results: need of more emphasis on ethics; on the right track in preparing students for the present and future; all programs teaching other academic disciplines; limited PR theory and applied courses compared to advertising and media/journalism/broadcasting courses; and PR program positioned far away from business/management schools. Discussion on current status of PR studies and theoretical implications in case of Korea are discussed, followed by limitations and direction for future studies.


지난 30여 년 동안 국내의 홍보학문은 커리큘럼 측면에서 많은 변화와 발전을 거듭해왔다. 본연구는 4차 산업혁명이 가지고 온 다양한 기술 및 커뮤니케이션 채널의 다양화를 직면하고있는 현재 국내의 홍보학 커리큘럼의 현황 및 방향성을 Communication Continuum Theory of Public Relations 이론을 사용하여 분석하고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 현재 ‘홍보’ 라는 용어가 학과 명칭에 포함되는 33개의 국내 홍보학과의 커리큘럼을 분석하였다. 내용분석 방법론을 사용하여 도출된 결과에 따르면 현재 국내 홍보학 커리큘럼은 현재와 미래를 준비시켜 주고 있으며 타 인접학문을 홍보학문과 연계하여 가르치고 있는 것으로 나타났다. 하지만 윤리와 관련된 수업은 부족하며 광고수업에 비해 PR이론 및 실무 수업이 상대적으로 적은 것으로 나타났다. 마지막으로 대부분의 학교에서 홍보학과는 경영대와는 분리되어 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 Communication Continuum Theory of Public Relations이론을사용하여 현재 33개 홍보학과의 커리큘럼을 수업단위로 분석한 것과 앞으로 홍보학문의 커리큘럼을 보완할 수 있는 제안을 제공하는데 의의를 둔다.