초록 close

건강기능식품은 2004년 도입 이후 우수성과 안전성으로 국민적 관심이 높아지면서 급성장하고 있다. 그러나 「식품 등의 표시・광고에 관한 법률」 시행 이후 환경 변화와 소비자 신뢰의문제, 그리고 기능성 표시・광고심의의 문제를 해결할 관련 연구가 시급히 요구되었다. 이에따라 건강기능식품 표시・광고 심의제도의 개선을 위한 본 연구에서는 국내 주요 광고심의 시스템을 조사, 분석하여 시사점을 도출하였다. 또한 건강기능식품업계와 심의전문가를 대상으로 탐색조사(n = 16)와 설문조사(n = 104)로 의견을 청취하고 이를 토대로 개선방안을 마련하였다. 개선방안으로 첫째, 매체를 명확히 할 필요성. 둘째, 심의필증 발급과 사용의 관리. 셋째, 심의 수수료의 현실화. 넷째, 심의의 수월성. 다섯째, 심의 규격화와 통일화(양식의 도입)를 제안하였다. 연구결과는 건강기능식품 표시・광고심의 개선방안 마련과 실행에 실무적, 정책적 함의를 제공할 것으로 기대된다.


The market of Health Functional Foods has been proliferating according to the increasing public interest in its excellent effects and safety since its introduction in 2004. However, after the implementation of the act on labeling and advertisement of health functional foods, the requests have been strongly raised by relevant stakeholder groups to address environmental changes, issues of consumer trust, and improvement of the labeling and advertisement review of health functional foods, etc. Accordingly, this research surveyed to find out some implications for the improvement of the labeling and advertisement review system of the health functional foods by analyzing the current status of major advertising review system in Korea. The method is; opinions were interviewed(n = 16) and surveyed(n = 104) by the health functional foods industry and review experts, and then, the improvement plans were analyzed. The implications this research found are; firstly, there is an urgent need to clarify the medium; secondly, the issuance of the certificate of the review and use of it should be managed and reviewed more tightly; thirdly, the review fee should be set to a realistic and reasonable level; fourthly, a more efficient and effective way of review should be set up. The results of this study are expected to provide some practical and significant implications for the development of better policy and model of implementing the health food labeling and advertisement review.


키워드close

Health Functional Foods • Advertisement • Labeling • Review • Advertisement review